De meeste mensen zagen het waarschijnlijk al voorbij komen op Facebook of op Nu.nl: Facebook gaat strafpunten geven voor ‘engagement bait’ oftewel het aanzetten tot reacties, zonder dat er waardevolle content wordt gedeeld. Het artikel van Facebook lees je hier.

Waarom doet Facebook dit?

Er werd steeds vaker geklaagd door mensen over spam op Facebook. Mijn eigen tijdlijn wordt ook overspoeld door berichten waarin wordt gevraagd om iemand te taggen, het bericht te liken of te delen. Deze berichten zie ik dan wel, maar berichten van vrienden en familie die ik persoonlijk belangrijker vind, zie ik 3 dagen later. Doordat mensen massaal reageren op deze engagement bait berichten, wordt er misbruik gemaakt van het algoritme van Facebook. Zonder dat je het in de gaten hebt, sluipt er steeds meer spam jouw tijdlijn in. Jij ziet toch ook liever berichten van bekenden? Of berichten van pagina’s die jij volgt? In plaats van het zoveelste bericht met een aantal namen en de stelling dat deze mensen in 2018 miljonair worden.

Wanneer word je afgestraft door Facebook?

Facebook heeft besloten om zowel privéprofielen als pagina’s in de gaten te houden. De afgelopen tijd hebben ze honderdduizenden berichten bekeken en gecategoriseerd. Op die manier konden ze een model ontwikkelen dat diverse soorten engagement bait kan onderscheiden. De volgende berichten zorgen ervoor dat je minder vaak wordt getoond op de tijdlijn van anderen:

  • Stemmen
    Facebook noemt dit ook wel ‘Vote baiting’. Het kwam de laatste tijd regelmatig voorbij op de tijdlijn. Twee of meerdere plaatjes met een Facebook emoji erbij en de vraag om te stemmen door middel van een Facebook emoji.
  • Vragen om reacties
    Facebook noemt dit ‘React baiting’. Je vraagt mensen om een reactie achter te laten door middel van één van de emoji’s van Facebook te gebruiken.
  • Vragen om mensen te taggen
    Deze berichten zijn niet meer weg te denken van je tijdlijn. Iedereen kent ze wel, maar je kan bijvoorbeeld denken aan een afbeelding met meerdere namen en de tekst: ‘deze mensen gaan in 2018 trouwen, taggen maar!’
  • Vragen om actief te delen
    Facebook noemt dit ‘Share baiting’. Regelmatig worden er dingen verloot op Facebook. Nu waren er al strenge regels omtrent het ‘like, share en win’ principe, maar vragen aan mensen om een bericht te delen wordt nu ook bestraft.

Facebook maakt enkele uitzonderingen, namelijk:

  • Er mag nog steeds om hulp, advies of aanbevelingen gevraagd worden op Facebook
  • Indien er iemand vermist wordt en er wordt gevraagd om dat bericht te delen
  • Er mag nog steeds geld ingezameld worden voor een goed doel

Hoe zit het dan met de Facebook Messenger Bot?

Bij de Facebook Messenger Bots zie je juist terug dat er gevraagd wordt om op een bericht te reageren met ‘ja’ of ‘actie’. Ik raakte dus al lichtelijk in paniek. Zul je zien dat ik net een mooie Facebook Messenger Bot heb ingericht, kunnen we hem niet gebruiken omdat je dan als pagina afgestraft wordt. Ik heb dit dus direct uitgezocht en… Geen paniek! Pagina’s die een Facebook Messenger Bot gebruiken en vragen aan mensen om te reageren op een post, worden niet afgestraft. Facebook is juist trots op deze nieuwe functie en wil dat mensen juist gebruik maken van Facebook Messenger. Dit betekent namelijk dat zij langer op het Facebook platform blijven dan zij normaal gesproken zouden doen.

Denk er wel aan dat je:

  • Waardevolle en informatieve content creëert
  • Authentieke en originele content creëert
  • Content creëert die echt iets kan betekenen voor iemands leven

Bied jij mensen dus iets waardevols aan, zoals bijvoorbeeld een videoserie waarin zij leren hoe ze een Facebook Messenger Bot moeten instellen of hoe zij zichzelf kunnen motiveren om te gaan sporten, dan straft Facebook dit niet af. Dit soort berichten zorgen juist voor een extra boost en betere zichtbaarheid op de tijdlijn van anderen.

Plaats waardevolle content

Als bedrijf zijnde wil jij toch ook serieus genomen worden? Natuurlijk is het fijn voor het aantal likes en het bereik wanneer je een grappig berichtje plaatst waarin je mensen vraagt om te stemmen of anderen te taggen. Ga echter eens terug naar de basis: contact leggen met jouw volgers, fans of hoe jij ze ook noemt. Wanneer jij waardevolle berichten plaatst, dan worden deze vanzelf gedeeld, dan wordt er vanzelf op gereageerd of geliked en bereik jij alsnog veel mensen. En wat denk je zelf: dat mensen waardevolle berichten onthouden of het zoveelste bericht waarin ze zijn getagd?

Heb jij nog vragen? Laat het vooral weten in een reactie!