Dat Instagram één van de snelst groeiende social media kanalen is, dat weten we nu wel. Toch zijn er veel ondernemers die nog twijfelen aan de mogelijkheden en de kansen om klanten te krijgen via Instagram. Dat betekent dus ook dat veel ondernemers het nog niet of niet op de juiste manier inzetten voor hun bedrijf. En daardoor is het voor jou nu extra belangrijk om Instagram te gaan inzetten! Zorg dat je opvalt en krijg meer klanten dankzij social media.

 

Laat jezelf zien!

Instagram Stories is de perfecte manier om jezelf en jouw bedrijf te laten zien. Maak daar dan ook gebruik van! De eerste belemmerende gedachte die waarschijnlijk bij je opkomt is: maar wat moet ik dan de hele tijd plaatsen? Ik ben gewoon aan het werk.

Ook ik had die gedachte eerst. Ik werk vanuit thuis en had het idee dat ik niet echt iets zou toevoegen wanneer ik Instagram Stories zou gaan gebruiken. Wel dus!

Mensen vinden het interessant om te zien waar je mee bezig bent. Niet alleen op werkgebied, maar laat ook eens je kantoor zien, de wandeling die je maakt tijdens de lunch, het netwerkevent waar je naartoe gaat of de training die je volgt. Houd mensen op de hoogte en blijf jezelf. Praat zoals je normaal ook tegen klanten praat. Mensen krijgen een band met je, ook al kennen ze je misschien nog niet zo goed. En die band zorgt ervoor dat ze sneller een product of dienst bij jou zullen afnemen.

 

Ga over die drempel heen

Ik weet dat het lastig is. Ik spreek vanuit ervaring. Er ligt een hele hoge drempel voor je. Eigenlijk wil je helemaal geen foto’s van jezelf delen. Je wilt niet op video, want je stem klinkt zo raar of je haar zit net niet goed genoeg.

Zet die gedachten aan de kant en spring met trots over de drempel! Het heeft bij mij ook even geduurd, maar nu zou ik niet meer terug willen. Het is leuk om zo nu en dan updates te geven van wat je doet of wat je weet.

Je krijgt de meest verrassende reacties en geloof mij… Je wordt vanzelf beter in het maken van foto’s en video’s. Het hoeft ook niet perfect te zijn. Een beetje imperfectie is fijn. Dan kunnen mensen zich met je identificeren en bouwen ze nog sneller een band met je op. Perfecte mensen zien we namelijk al genoeg voorbij komen op social media 😊

 

Kom meer te weten over jouw doelgroep

Instagram Stories is niet alleen goed voor jouw online zichtbaarheid, maar je komt er ook nog eens meer te weten over jouw doelgroep wanneer jij polls inzet.

Je kunt heel makkelijk een foto of video maken/uploaden naar je Instagram Stories en vervolgens een poll toevoegen. Stel een vraag en vul 2 opties in waaruit mensen kunnen kiezen. Wanneer je later je statistieken bekijkt, dan kun je precies zien wie er heeft gestemd en waarop zij hebben gestemd.

Zo bleek bij mij laatst bijvoorbeeld dat 90% van de mensen die had gestemd vaker een boek zou willen lezen, maar daar de focus niet voor heeft. En slechts 50% had een maand- of jaarplanning voor zichzelf gemaakt. Op die manier weet ik wat er speelt en waar mensen mee bezig zijn. Daar kan ik vervolgens handig op inspelen in mijn artikelen en soms ook in mijn diensten.

 

Tijd besparen

Het is en blijft het leukst wanneer je iets ‘in the heat of the moment’ plaatst, maar soms is dit niet altijd mogelijk. Om toch zichtbaar te blijven is het handig om een template te creëren in Canva dat je kan uploaden naar je Instagram Stories.

Ik verklap alvast het formaat: 1080 x 1920

Maak een template voor quotes, nieuwe posts, nieuwe artikelen op je website, een nieuwe podcast en andere zaken die jij regelmatig deelt. Op die manier zullen mensen jouw stijl gaan herkennen en zonder te kijken, weten ze al dat de Instagram Stories van jou zijn.

Nog een voordeel van het maken van templates: je kunt echt iets heel moois maken in Canva met bestaande templates of met jouw huisstijl. Het springt er ook nog eens uit omdat de meeste mensen de standaard opties gebruiken in Instagram Stories als het op kleuren en lettertypes aankomt.

Wil jij meer leren over Instagram? Vraag dan een 1-op-1 VIPmiddag bij mij aan. Dan duiken we niet alleen in Instagram Stories, maar ook in het optimaliseren van jouw profiel en het opzetten van een Instagramstrategie.