Veel mensen die ik ken zijn heel erg gefocust op het aantal volgers dat ze hebben op Instagram, Facebook, LinkedIn en Twitter. Ze doen er alles aan om meer volgers te krijgen. Maar is meer in dit geval ook echt beter?

 

Kwaliteit boven kwantiteit

Ik ben van mening dat je beter een kleinere groep volgers kan hebben die jou meer opleveren, dan een grote groep volgers die toch nooit een product en/of dienst bij jou gaan afnemen.

Like, share en win acties
Als voorbeeld neem ik even de ‘like, share en win’ acties. Gelukkig wordt daar steeds strenger op gecontroleerd door Facebook. Niet alleen Facebook gebruikers worden daar gek van, maar ook voor jou als bedrijf levert het niets op dan een grote groep volgers waar je niets aan hebt. Het enige dat jij bereikt is dat je veel volgers krijgt, maar dit zijn veelal volgers die geen waarde hebben voor jouw bedrijf. Die nooit een product gaan kopen of een dienst afnemen. Waarom niet? Ik geef je 3 redenen:

  • Veel van deze mensen hebben alleen maar een account aangemaakt om met dit soort acties mee te doen. Vaak hebben ze geen of slechts een aantal vrienden, dus het feit dat ze je pagina liken en de actie delen, heeft 0 effect.
  • Mensen zijn er alleen maar op uit om te winnen. De kans is groot dat zij nooit iets bij jou zullen gaan kopen. Vervelend om te horen, maar gratis producten en/of diensten triggeren mensen toch altijd om mee te doen.
  • Wanneer jij normale berichten plaatst waar ze niets mee kunnen winnen, dan is de kans groot dat ze ook niet reageren en blijft de interactie alsnog achterwege.

Hoe groot is jouw doelgroep?
Kijk ook eens naar hoe groot jouw doelgroep daadwerkelijk is. Precieze aantallen kun je niet noemen, maar je kunt wel een inschatting maken.

Werk jij bijvoorbeeld alleen maar met ondernemers die meer dan 3 ton verdienen per jaar, dan is jouw doelgroep kleiner dan wanneer je bijvoorbeeld een product verkoopt dat door het hele land verkocht wordt.

Beter weinig volgers die actief zijn, dan veel volgers die passief zijn.

 

Iedereen wil duizenden volgers hebben op Instagram

Maar waarom? Wil je een influencer zijn? Je geld verdienen met alleen Instagram? Of wil je jouw doelgroep bereiken? Jouw diensten en/of producten verkopen?

Ik heb ook een select groepje volgers, maar ik weet wel dat dit de mensen zijn die ik wil bereiken en waarbij ik in beeld wil blijven. Gestaag groeit het aantal, maar ik hoef geen duizenden volgers te hebben. Zo lang mensen mij maar volgen die een dienst bij mij afnemen of geïnspireerd raken en in actie komen door wat ik doe. Dat is mijn doel op Instagram.

Duizenden volgers krijgen op Instagram is maar voor weinig mensen weggelegd. Verder spelen veel mensen het ‘follow – unfollow’ spelletje en daar doe ik niet aan mee. Ik raad je aan om dat ook niet te doen. Focus je ook op dit social media kanaal op mensen waarvan jij wilt dat ze je volgen.

 

Maak die connectie!

Op LinkedIn draait alles om connecties. Ook dit kanaal wordt steeds belangrijker en is goed voor je online zichtbaarheid als ondernemer.Toch merk ik dat veel ondernemers één fout maken: ze accepteren iedereen die ze een connectieverzoek stuurt.

Niet doen! Ja, het levert je misschien veel connecties op. Maar zijn die ook waardevol? Is de potentie er dat zij een dienst en/of product van jou gaan afnemen? Of delen zij content die ook waardevol kan zijn voor jou? Je wilt niet alleen maar connecties die jouw nieuwsoverzicht overspoelen met berichten waar jij geen energie van krijgt én die ook nog eens geen dienst en/of product van jou afnemen.

Moet je onbekende connecties dan helemaal niet accepteren? Jawel. Maar stuur ze een berichtje. Vraag waarom ze die connectie willen maken. Heb je na een paar dagen nog geen reactie? Dan raad ik aan om hen te verwijderen als connectie. Wanneer diegene interesse had gehad in jouw diensten en/of producten, dan had diegene wel gereageerd. Voordat je diegene verwijdert, kun je nog kijken of hij of zij misschien waardevolle content deelt die interessant is voor jou. Anders, weg ermee!

Hou je lijst met connecties netjes en opgeruimd. Berichten die je plaatst op LinkedIn bereiken 9 van de 10 keer sowieso veel mensen die nog geen connectie van jou zijn. Dus om het bereik hoef jij je niet druk te maken!

 

Maak je niet druk

Dus maak je niet druk om het aantal volgers dat je hebt, maar kijk vooral naar wie je wilt bereiken en hoe je die mensen kunt bereiken. Zorg dat je voor hen zichtbaar bent en bereik mensen die jou nog niet kennen, maar die wel in jouw doelgroep vallen door middel van advertenties op Facebook en/of Instagram.