De meeste ondernemers die ik spreek zijn actief op één of meerdere social media kanalen. Ze plaatsen regelmatig berichten, reageren op reacties, reageren ook op berichten van anderen en gaan soms zelfs live.Ze hebben ook een e-maillijst en natuurlijk een website, maar één ding vergeten ze: de statistieken.

Wanneer ik de volgende vragen stel, dan zie ik altijd een lichte paniek in hun ogen:

  • Waarom plaats je berichten op die desbetreffende dagen en tijdstippen?
  • Welk bericht heeft de afgelopen week het meeste opgeleverd?
  • Welke berichten scoren het beste bij jou en leveren de meeste interactie op?
  • Wie is jouw doelgroep?

In deze blog geef ik jou tips voor het bijhouden van statistieken en zet ik ook de voordelen voor jou op een rijtje. 

Statistieken zijn het ondergeschoven kindje

Statistieken worden vaak (on)bewust vergeten. Ondernemers vinden het vaak te veel werk, ze vinden het niet leuk of ze zien het nut er niet van in.

Maar statistieken zijn ontzettend belangrijk voor je bedrijf. Wil je het zelf echt niet doen? Dan kun je er ook voor kiezen om het iemand anders te laten doen. Iemand die samen met jou een doelgerichte marketingstrategie opzet, eventueel uitvoert en wekelijks de statistieken noteert. Indien nodig kan diegene wekelijks een korte update geven en maandelijks een uitgebreide update. Tijdens de maandelijkse update kan diegene dan ook met gericht advies komen en acties uitzetten voor de daarop volgende maand. 

Stappenplan om te starten met statistieken

Wil je zelf starten met het bijhouden van je statistieken? En heb je er nog helemaal niets mee gedaan? Volg dan eerst deze stappen zodat je een goede basis hebt:

  1. Maak één bestand

Sommige ondernemers gebruiken één bestand per social media kanaal, website of e-mailmarketing. Maak hier één bestand van, zodat je ook maar één bestand hoeft te openen om alle cijfers te bekijken. Uiteindelijk hebben al deze cijfers ook met elkaar te maken. 

  1. Maak een nulmeting

Dat wil zeggen dat je kijkt waar je nu staat. Noteer alle cijfers die je ook in de toekomst wilt gaan noteren. Op die manier heb je een startpunt en kun je toewerken naar je doelen. 

  1. Noteer je doelen

Aan de hand van je nulmeting bepaal je jouw doelstellingen. Denk bijvoorbeeld aan het aantal volgers dat jij wilt hebben op social media na een bepaalde periode of aan het aantal mensen dat jij op je e-maillijst wil hebben.

De voordelen

De voordelen van het bijhouden van statistieken zijn:

  • Je weet waar je nu staat en waar je naar toe wilt
  • Je bent doelgericht bezig en dit zorgt voor meer resultaat
  • Wanneer je niet op schema ligt met het behalen van je doelen, dan kun je tussentijds bijstellen
  • Je komt erachter welke content wel of juist niet werkt en kunt bijstellen waar nodig
  • Je krijgt een beter inzicht in welke websitepagina’s jouw potentiële klanten bezoeken en waar ze afhaken

Sla niet door

Je moet er ook niet in doorslaan. Dat klinkt misschien tegenstrijdig. Maar soms zie ik wel eens bestanden van andere ondernemers waarin ze de statistieken bijhouden. Nou… Ik word daar echt niet vrolijk van. Terwijl ik uitgebreide bestanden wel fijn vind, maar er zijn grenzen.

Deze bestanden zijn vaak zo overspoeld met gegevens dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Excel bestanden met tientallen tabbladen en veel te veel gegevens die je elke week moet invoeren. Dit kost teveel tijd en geeft geen duidelijk beeld.

Keep it simple!