Ik sprak laatst iemand en diegene vroeg wat voor bedrijf ik had. Ik vertelde dat mijn focus ligt op social media marketing en e-mailmarketing voor ondernemers. Niet alleen advies, maar ook de uitvoering, dus het hele totaalplaatje.

Zijn reactie: ‘dat is makkelijk geld verdienen. Een beetje kopiëren en plakken.

Mijn mond hing denk ik wel 5 minuten op half 7 van verbazing

De marketing mythe

Dat was direct een aanleiding om jou meer te vertellen over de marketing mythe. Namelijk dat marketing:

  • Kopieer en plakwerk is
  • Alleen gaat om wat berichten inplannen

Dit is namelijk niet de eerste keer dat iemand marketing de grond in boort.

Sommige mensen doen het bewust, anderen doen het onbewust en weten niet beter.

Dit is ook waar het bij veel ondernemers misgaat. Ze denken dat marketing alleen gaat om het regelmatig plaatsen van berichten. Een veel gebruikte zin bij ondernemers: ‘berichten inplannen, dat kan ik zelf ook wel. Daar heb ik niemand voor nodig’.

En dat klopt deels. Als je het als ondernemer al zelf wil doen. Want ook berichten inplannen kost tijd. Tijd die jij als ondernemer kan besteden aan dat waar jij echt gelukkig van wordt, waar jouw passie en expertise ligt. Want vergis je niet. Je moet:

  • De tekst niet alleen schrijven, maar ook controleren op spelfouten. En hoe snel lees je zelf ergens overheen?
  • Een afbeelding opmaken in het juiste formaat. Je wilt niet dat er een afbeelding online komt die dan maar half te zien is omdat je het verkeerde formaat hebt gebruikt.
  • Voor al je social media kanalen regelmatig en structureel berichten inplannen.

En dat is nog niet alles…

 

Waarom marketing zoveel meer is dan copy paste

Wanneer ondernemers aangeven dat ze zelf ook wel hun berichten kunnen inplannen, dan stel ik ze altijd een paar vragen:

  • Welk bericht heeft geleid tot verkeer naar je website? En welk bericht heeft voor het meeste verkeer gezorgd?
  • Welk social media kanaal levert jou het meeste op?
  • Op welke pagina’s komen bezoekers van jouw website het vaakst?
  • Welke berichten scoren slecht en zou je dus eigenlijk niet meer moeten plaatsen?

Het is dan de beurt van de ondernemer om met zijn mond op half 7 naar mij te staren. Want de meeste ondernemers hebben geen antwoord op deze vraag. Ze hebben geen idee.

Ze plaatsen wel berichten, reageren op reacties, maar wat het nou eigenlijk doet voor hun bedrijf… Dat weten ze niet.

 

Je wilt geen copycat zijn

De opmerking dat marketing alleen maar ‘copy paste’ is, vind ik misschien nog wel erger dan de opmerking over dat het alleen maar gaat om inplannen van berichten.

Allereerst is elk bedrijf anders en is elke persoon anders. Copy paste is dan iets wat absoluut niet werkt. Je laat namelijk niet je eigen stem horen en een bericht dat jij kopieert zal nooit voor 100% bij jouw bedrijf passen.

Daarnaast wil je toch geen copycat zijn? Ik zag laatst in mijn Insta Stories voorbij komen dat iemand weer last had van een copycat. Diegene had alle websiteteksten gekopieerd en geplakt. Er stond zelfs nog een linkje naar haar website in de tekst. Dat wil je toch niet?

Jij hebt zelf alle kennis en expertise in huis. Gebruik het dan ook. Laat zien wie jij bent. Waar je voor staat. Wat voor bedrijf jij hebt en wat je voor anderen kunt betekenen.

Als ondernemer blijf jij altijd de kennisbron. Een marketingspecialist kan jou wel helpen bij het finetunen van de berichten die jij schrijft voor je website, maar ook voor social media. Je hebt ook zogenaamde ‘ghost writers’. Dat wil zeggen dat iemand anders jouw teksten schrijft. Ik doe dit ook voor sommige ondernemers, maar deze berichten worden wel nog altijd gecontroleerd en hier en daar aangepast door de ondernemer zelf. Ik kan over veel onderwerpen schrijven, maar heb niet zoveel kennis als de ondernemer zelf. En ook niet dezelfde stem. Maar goed ook, want anders dan kon ik wel heel erg veel verschillende beroepen uitvoeren op dit moment 😉

 

Koester je marketingstrategie

Maak dus van je marketingstrategie geen ondergeschoven kindje, maar koester jouw marketingstrategie. Zie het niet als ‘alleen maar inplannen van berichten’ of als copy pasten van iemand anders.

Plaats berichten met een doel, bekijk de statistieken en verbeter jouw marketingstrategie elke keer weer. Ik raad je echt aan om elke week je statistieken bij te houden en te kijken waar punten van verbetering zijn. Heb je hier zelf geen tijd voor of wil je dit niet? Dan is het verstandig om een marketingspecialist in te schakelen. Marketingspecialisten doen dit elke dag, zijn er snel en behendig in en kunnen jou tips geven over het type berichten en de teksten. Jij wilt toch ook dat de tijd die je in jouw marketing steekt iets oplevert?