Wauw. Wat is de tijd snel voorbij gevlogen.
Dat klinkt cliché. I know. Maar het is echt zo!

Vorig jaar juni vertelde ik tegen mijn baas: ik wil parttime gaan werken vanaf september, want ik ga mijn eigen bedrijf starten.
Vorig jaar juli vroeg ik nog een keer een gesprek aan met mijn baas en vertelde ik hem dat ik per 1 september helemaal zou stoppen.

Waarom die omslag? In het begin was ik bang dat ik niet voldoende klanten en dus voldoende inkomen zou hebben. Ik denk dat dit wel een herkenbare angst is voor elke startende ondernemer. Maar thank god… Wat ben ik blij dat ik de keuze heb gemaakt om direct fulltime aan de slag te gaan als ondernemer. Dat is ook alvast mijn eerste tip: blijf niet met één been in je oude werk staan. Dit belemmert je alleen maar in je focus en je volledige commitment.

Ik neem je mee in mijn eerste jaar als ondernemer en gaandeweg krijg je een paar waardevolle tips! 

Vliegende start

Als ik wat in mijn hoofd heb zitten, dan moet dat ook direct gebeuren. Zo begon ik met de opleiding tot Virtueel Professional, liet ik een logo ontwerpen, bouwde ik mijn website zelf (En dat is te zien… Gelukkig gaat dat dit jaar nog veranderen) en begon ik met mijn online zichtbaarheid op mijn eigen social media kanalen en middels een gastblog voor Online Junkies.

Geloof het of niet… Nog voordat ik ingeschreven stond bij de KvK, had ik mijn eerste klant: Annemieke van Spiegelei Communicatie. Wat een topvrouw en ik ben echt mega happy dat we nog steeds samenwerken.

Maar een vliegende start, wil niet altijd zeggen dat het een goede start is.
Uit mijn angst voor het hebben van te weinig klanten, nam ik alles aan wat op mijn pad kwam. Dat bleek een grote fout te zijn.

En daar komt dus direct tip 2 om de hoek kijken. Neem niet alle opdrachten aan die je voorgeschoteld worden. Kijk naar de volgende twee zaken voordat je ‘ja’ zegt:

  • Heb ik een klik met de klant? Dit is echt het allerbelangrijkste! Geen klik? Dan direct nee zeggen.
  • Spreken de werkzaamheden jou aan of past het totaal niet bij jouw expertise?

Die 2 vragen had ik mijzelf destijds ook moeten stellen. Want ik heb binnen 1,5 maand al afscheid genomen van een klant.
Nu weet ik dat ik naar mijn gevoel moet luisteren en ook moet kijken naar mijn rol en expertise en of dat past bij wat de klant vraagt.

Focus

Iedereen roept het… Dus dit is niks nieuws: FOCUS!
En ik geef ze geen ongelijk. Focus op jouw ideale klant, maar ook op jouw expertise, jouw doelen en alles waar jij happy van wordt. En daarnaast is het ook belangrijk om focus te houden op je werk. Laat je niet afleiden door bliepjes van je telefoon, meldingen op social media, nieuwe mails die binnenkomen en ga zo maar door. Dat zorgt er echt voor dat je aan het einde van de dag denkt: ‘huh, ik heb 8 uur gewerkt, maar ik kan maar 5 uur declareren bij klanten’.

Ik vind het zelf ook soms nog lastig om die focus te houden, maar ik ben er al heel erg in vooruit gegaan.

Mijn derde tip is dan ook: werk in blokken en zet tijdens die blokken jouw mobiel op stil (of uit), zet de social media meldingen op stil en klik ook jouw mailprogramma weg. Tussen elk blok las je 5 minuten pauze in, zodat je even kan scannen of er belangrijke mails of Whatsappjes zijn binnengekomen. En bepaal ook hoe belangrijk iets is. Moet het direct worden opgepakt? Of kan het ook tijdens het tijdsblok dat gereserveerd staat voor de klant? Ben daar echt heel streng in.

En direct de vierde er achteraan. Zorg ook echt dat jij jezelf focust op een expertise. Iets waar jij kneitergoed in bent of wordt. Waar jij om bekend wil staan en waardoor mensen precies weten wanneer ze bij jou moeten zijn. Wees geen alleskunner, want die bestaan niet.

Blijf jezelf ontwikkelen

Ook geen onbekende natuurlijk, maar: blijf jezelf ontwikkelen. Dat is direct tip 5. Het klinkt misschien heel makkelijk, maar door de waan van de dag, zijn we al snel geneigd om onszelf een beetje te vergeten. Zorg ervoor dat jij jouw kennis regelmatig update door bijv. trainingen te volgen, maar ook door boeken te lezen en workshops te volgen.

Om even een voorbeeld te geven. Ik ben nu een jaar bezig en heb inmiddels 2 uitgebreide Facebooktrainingen gevolgd, waar Facebook adverteren ook een grote rol in speelt. Ik heb een Instagramtraining uit Amerika gevolgd. Verder heb ik ongeveer 10 businessboeken (naar mijn idee nog te weinig) gelezen, een SEO en Google Analytics training gevolgd en ben ik nu nog bezig met een online cursus.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je altijd maar aan het leren moet zijn. Ik vind het zelf gewoon prettig om mijn kennis bij te spijkeren en vaak ook dingen zelf uit te proberen. Maar blijf jezelf ontwikkelen op een manier die bij jou past.

Groei mee

En tip 6: groei mee met jouw bedrijf. Kijk naar jouw persoonlijkheid, naar waar jij blij van wordt, wat er bij jou past en pas daar je bedrijf op aan. Dat klinkt misschien heel vaag, maar zelf weet je als geen ander waar je wel of juist geen energie van krijgt. Waar je bij een werkgever vastzit aan bepaalde richtlijnen, heb je dat als ondernemer totaal niet.

Zo merk ik zelf ook dat ik mee aan het groeien ben met mijn persoonlijkheid en bedrijf.

Ik heb gemerkt dat ik mensen ook wil inspireren en daar gebruik ik mijn Instagramaccount vooral voor, maar daarom organiseer ik ook samen met Sascha Schefferlie de Helweek voor een select groepje ondernemers.
En ik heb gemerkt dat ik heel gelukkig wordt van Instagram, dus geef ik daar ook al een tijdje workshops in. Die geven mij zo ontzettend veel energie.

Maar niet alleen wat ik doe in mijn bedrijf, heeft zich langzaam gevormd tot wat het nu is.
Nee… Zoals ik eerder in dit blog aangaf, vind ik ook mijn website echt een totale ramp.
Dus nu heb ik gekozen voor een rebranding van Ocher. Zij gaan aan de slag met mijn huisstijl, website en ik ga eindelijk een professionele fotoshoot doen.
Ik ben geen beginner meer, dus ik wil ook niet dat mijn website dat uitstraalt. Voor 2019 moet hij staan, dus I keep you updated!

Heb jij nog tips voor andere ondernemers?
Deel ze vooral!