Ik krijg de vraag regelmatig: hoe zorg ik ervoor dat mijn Instagramprofiel on point is? Hoe kan ik mijn Instagramprofiel verbeteren? Zorgen dat ik meer volgers krijg op Instagram?

Het is eigenlijk niet zo moeilijk.

Als je maar in gedachten houdt dat het aantal volgers niet alles zegt.
Maar dat je vooral voor kwaliteit moet zorgen voor de juiste volgers.

Het is vooral belangrijk dat je één ding duidelijk hebt: wat heb jij aan jouw (potentiële) volgers te vertellen?

 

4 verhalen die jij kan vertellen op Instagram

Er zijn in principe 4 verhalen die jij kan vertellen met de afbeeldingen en teksten op jouw Instagramprofiel. Het is belangrijk dat jij bewust kiest voor één of meerdere van deze verhalen.

Maar welke verhalen zijn dat dan?
Ik heb ze voor jou op een rijtje gezet.

Educatie

Met jouw berichten leer je anderen iets. Je leert ze bijvoorbeeld hoe ze meer focus kunnen houden, of over een bepaalde meditatietechniek of over hoe je een snelle, maar lekkere lunch klaarmaakt. Genoeg dingen om te verzinnen dus, maar het belangrijkste element bij dit verhaal is dus echt dat je de ander wat leert.

Bij dit verhaal is het ook nog eens ontzettend makkelijk om een CTA toe te voegen naar bijvoorbeeld een e-book, een video, een podcast, etc. 

Inspiratie

Misschien wel het meest gedeelde verhaal op Instagram zijn de inspiratie berichten. Denk maar eens aan inspiratie door middel van quotes, locatiefoto’s, styling, interieur, etc.

Kijk vooral naar hoe jij jouw (potentiële) volgers en dus ook (potentiële) klanten het beste kan aanspreken, hoe jij hun dag opfleurt en ervoor kan zorgen dat ze jou gaan volgen of blijven volgen. 

Behind the scenes

Deze vind ik persoonlijk heel erg leuk. De behind the scenes berichten. Dit zijn berichten waarbij je echt een kijkje achter de schermen geeft. Niet persé alleen binnen je bedrijf, maar ook privé.

Kijk wel naar wat mensen willen zien en deel niet alles.
Misschien dat 50 foto’s van jou en je hond wat overdreven zijn? 😉
Behalve wanneer je natuurlijk een bedrijf hebt dat op honden en hun baasjes is gericht.

En nog een belangrijke om in de gaten te houden: hoe gaan deze behind the scenes berichten zorgen voor verkoop? Mijn mening is dat het feit dat jij jezelf laat zien en dat kijkje achter de schermen geeft, je sowieso een vertrouwensband opbouwt met jouw (potentiële) volgers en dat kan er weer toe leiden dat ze daadwerkelijk klant worden. 

Community

De community kan niet bij elk bedrijf, maar is zeker leuk om mee te nemen wanneer het bij jou wel kan. Deel bijvoorbeeld foto’s van anderen met jouw product of die een dienst van jou afnemen. Organiseer een challenge, vraag om tips aan jouw (potentiële) volgers.

Dit verhaal gaat helemaal over het laten zien van jouw community op jouw Instagram profiel.

 

Ik wil al die verhalen vertellen!

Dat was mijn eerste gedachte toen ik dit ging toepassen. Ik wilde ze allemaal vertellen. Die keuze maken dat hoefde voor mij niet zo.

Toch kan ik je aanraden om echt de keuze te maken voor één of twee van deze verhalen.
Sluipt er een keer een ander verhaal tussendoor, dan is dat geen probleem. Maar zorg wel voor focus.

Je moet jouw Instagramprofiel eigenlijk zien als jouw online magazine.
De eerste 9-12 foto’s moeten laten zien wie jij bent en wat je doet.

 

Stel jezelf de juiste vragen

Door jezelf een aantal vragen te stellen, kom je er al heel snel achter welk verhaal of welke verhalen bij jou passen. Ik raad je aan om de antwoorden op te schrijven of uit te typen en nog even te bewaren.

  1. Wat willen jouw (potentiële) volgers van je?
  2. Waarom volgen je huidige volgers je nu?
  3. Wat wil je aan jouw (potentiële) volgers verkopen?
  4. Hoe wil je interactie hebben met je (potentiële) volgers? En wil je dat ze interactie hebben met elkaar?
  5. Waar gaat jouw merk over?
  6. Welke van deze 4 verhalen gaat ervoor zorgen dat jij meer gaat verkopen?

Die laatste is een lastige, dat weet ik 😉

 

Nog één tip dan!

Heb jij antwoord gegeven op bovenstaande vragen? Dan heb ik nog één tip voor je.
Daarom moest je ze ook even bewaren voordat je direct aan de slag gaat.

Schrijf op een papiertje – ja ik ben ouderwets, het mag ook op je laptop – de vier verhalen, dus: educatie, inspiratie, behind the scenes en community.
Open nu de Instagram app op je telefoon.
Ga naar jouw profiel toe.
En kijk eens welke berichten de meeste likes/comments kregen.
Zet een streepje bij het verhaal waar het bericht bij hoort.

Uiteindelijk kijk je welk verhaal of welke twee verhalen de meeste streepjes heeft en voila… Jij weet waar jij meer van moet doen en nog belangrijker: wat je niet meer of minder moet doen. 

Tijd om je Instagramprofiel te verbeteren!

Nu is het dus echt tijd om jouw Instagramprofiel te verbeteren en aan de slag te gaan met het posten van relevante en goede content voor jouw (potentiële) volgers.

Vergeet ook zeker je Instagram Stories niet.

Ik schreef er eerder een e-book over zodat jij ook jouw Instagram Stories kunt optimaliseren!