Content maken in 3 stappen

Een contentmachine worden in 3 stappen!

Als ondernemer ben je tegenwoordig niet meer alleen ondernemer, maar ook bijna een mediabedrijf. Er wordt van je verwacht dat je constant content produceert om te verspreiden op social media, e-mails en je website. Waarschijnlijk heb jij geen tijd om naast je eigen bedrijf ook nog een mediabedrijf te runnen. Daarom is het van belang om nu een aantal zaken aan te passen en een contentmachine te worden waarbij de focus ligt op meer content in minder tijd.

3 contentfrustraties van ondernemers

Bij mijn klanten en andere ondernemers die ik spreek, komen 3 contentfrustraties naar voren:

  1. Ik weet niet waar ik over moet schrijven
  2. Content maken kost veel te veel tijd en die heb ik niet
  3. Het is mij niet duidelijk wat het delen van content via diverse kanalen mij oplevert

Misschien is één van de frustraties ook een frustratie van jou of herken jij je in meerdere frustraties? Ik neem je mee in het stappenplan om een echte contentmachine te worden, zodat jij meer content in minder tijd kunt produceren, zónder frustratie.

Eindeloze inspiratie voor content

De mensen die mij goed kennen, weten dat ik overal content in zie. Gebeurt er iets om mij heen, dan kan ik daar al een bericht over schrijven. Vertelt iemand over zijn of haar bedrijf, komen er direct 1001 ideeën bovendrijven. Kijk ik naar een foto, dan kan ik daar met achtergrondinformatie over het bedrijf, wat over schrijven. Ik heb regelmatig de vraag gekregen: “Hoe doe je dit?!”

En ik heb er eerlijk gezegd niet direct een verklaring voor. Misschien is het iets wat gewoon bij mij hoort. Ik had het al van kinds af aan en dat is altijd zo gebleven. Zo kwamen er ideeën voor verhalen in mij op als ik door het bos wandelde en schreef ik gedichten in mijn hoofd onder de douche.

Jij hebt daar natuurlijk helemaal niets aan, dat begrijp ik. En daarom help ik jou graag met het trainen van deze ‘contentspier’, om hem zo maar even te noemen. Er zijn drie  manieren om nieuwe content te maken. Ontdek vooral welke manier bij jou past.

1. Ouderwets brainstormen

De eerste manier is ouderwets brainstormen! Ik ben er een voorstander van om dit offline op papier te doen in plaats van op je computer. Belangrijk is dat je jezelf even helemaal afsluit van de buitenwereld. Zorg ervoor dat je niet wordt afgeleid door telefoontjes, mails of social media. Pak een groot vel papier en schrijf in het midden op wat jouw core business is. Daar omheen ga je jouw core business opsplitsen in kleine onderwerpen. Denk daarbij aan:

  • Onderwerpen die bij jouw core business horen
  • Vragen die je krijgt van (potentiële) klanten

Twee tips die ik je wil meegeven: Ten eerste, zorg ervoor dat je niet te groot denkt met betrekking tot onderwerpen. Voor jou is de kennis die je hebt over jouw vakgebied normaal. Voor anderen is het echt veel om in zich op te nemen. Het werkt dan beter om het in stukjes te hakken. En ten tweede is het belangrijk om niet na te denken. Dus schrijf alles op wat in je opkomt. Je kunt later altijd nog dingen schrappen.

Hieronder een voorbeeld van een brainstormsessie voor mijn eigen bedrijf. Dit is slechts een begin, want ik splits zaken vaak nog verder uit, vooral omtrent de diverse social media kanalen. Ik werk zelf met Magic Charts. Die kun je op je muur plakken zonder daarna de verf er vanaf te trekken, wel zo handig 😉 En je kunt de tekst er weer vanaf halen met een nat doekje, zodat je het daarna kunt hergebruiken.

Brainstormen content

2. Laat jezelf interviewen

Een andere manier om tot nieuwe content te komen is om jezelf te laten interviewen over jouw bedrijf. Het liefst door iemand die geen kennis heeft van jouw vakgebied en de neiging heeft om veel door te vragen. Zorg ervoor dat je dit interview opneemt en luister het daarna terug. Op deze manier kom je vaak ook tot nieuwe content ideeën. En dit hoeft geen eenmalig interview te zijn. Je kunt jezelf meerdere keren laten interviewen en over diverse onderwerpen. En mocht je het leuk vinden, dan kun je dit interview ook direct inzetten als podcast 😉

Wanneer ik in gesprek ga met mijn klanten of andere ondernemers die vastlopen op het stukje content, dan ben ik ook diegene die doorvraagt en ook al direct content ideeën aandraagt.

Juist de onderwerpen die voor jou normaal en vanzelfsprekend zijn, zijn goud waard!

3. Put uit alles wat je al hebt

Vind je het toch nog lastig om op de voorgaande twee manieren contentinspiratie te krijgen, kijk dan eens naar alles wat je al hebt liggen. En dan bedoel ik niet alleen de content die je misschien al ooit hebt gemaakt, maar ook offline en/of online trainingen die je ooit hebt gegeven of gemaakt. Pak eens een module of een onderdeel van de training en gebruik dat als basis voor nieuwe content.

Meer content in minder tijd

Nu heb je na het lezen over hoe jij eindeloze inspiratie krijgt voor nieuwe content, misschien niet het idee dat je meer content in minder tijd kunt produceren. En toch is het zo! Want dat je nu hebt gebrainstormd over diverse onderwerpen, wil dat niet zeggen dat je van al die onderwerpen berichten voor social media moet maken. Juist niet.

Wat ik veel om mij heen zie gebeuren is dat ondernemers als volgt aan de slag gaan met hun content:

  1. Ze schrijven een blog
  2. Vervolgens linken ze 1 keer door op social media naar dat blog
  3. Verder verzinnen ze nog misschien 1, 2 of 3 extra berichtjes erbij die niets met het blog te maken hebben
  4. Ze schrijven een e-mail met ook weer nieuwe informatie

Al met al kost bovenstaande echt ontzettend veel tijd. En dat is totaal niet nodig!

Wat als je nu eens met 1 ding zou beginnen en vanuit daar diverse soorten content maakt? Ik heb 2 voorbeelden voor jou op een rij gezet.

Optie 1: Starten met een video

content maken

Het stappenplan ziet er dan als volgt uit:

  1. Je start met het opnemen van een video van 10-15 minuten over een bepaald onderwerp. Deze video plaats je ook op Youtube, met beschrijving erbij. Dit helpt direct bij jouw vindbaarheid op Google.
  2. Van deze video maak je een blog. Kwestie van wat je al opgenomen hebt, uittypen en in blogvorm gieten.
  3. Van deze video maak je één of meerdere snippits voor op social media die mensen nieuwsgierig maken naar de rest van de video of die al direct waarde bieden waardoor mensen niet hoeven door te klikken.
  4. Je haalt een quote uit de video die je inzet op social media.
  5. Vervolgens kun je vaak nog twee of meerdere korte social media berichten schrijven aan de hand van de video of de blog die daaruit voortkomt.
  6. Verwerk de tekst die je voor de blog hebt geschreven vanuit de video, ook als e-mail. Vanuit de mail kun je ook nog doorlinken naar de video.
  7. Mocht je de ambities hebben om ook een podcast te starten, dan kun je ook het beeld bij de video weghalen en alleen het geluid als podcast plaatsen.

Optie 2: Starten met een blog

Slim content maken

Het stappenplan ziet er dan als volgt uit:

  1. Je start met het schrijven van een blog. Ik raad aan om een blog van minimaal 500 woorden te schrijven.
  2. Vervolgens maak je ook een video over het blogonderwerp. Deze plaats je op Youtube. Van deze video maak je vervolgens ook één of meerdere snippets. Je knipt dus korte stukjes uit de video voor social. Daarnaast kun je ook nog het beeld van de video weghalen en alleen het geluid gebruiken voor een podcastaflevering.
  3. Uit de blog kies je ook een quote die je kunt delen op social media.
  4. Vanuit de blog maak je 2, 3 of meerdere social media berichten. Zorg ervoor dat je minimaal 1 keer ook actief doorverwijst naar de blog.
  5. Je maakt een e-mail met het blogonderwerp als basis.

Schakel een teamlid in

Bovenstaande kost voor jou misschien nog steeds wel veel tijd. En dat begrijp ik. Want jij bent niet dagelijks bezig met het editten van een video, het schrijven van een blog of het inplannen van berichten op social media. Tenminste, als het goed is niet 😉 Wanneer je dit niet allemaal zelf wilt doen (en ik hoop stiekem dat je dat ook niet wilt), dan raad ik je aan om iemand in te schakelen die dit voor jou doet. Er zijn ondernemers die dit meerdere uren per week doen en er veel sneller en beter in zijn dan jij. Bereken eens jouw uurtarief en zet dat tegenover het uurtarief van iemand die je hiervoor inschakelt.

Tijd besparen zonder teamlid

Wanneer je bovenstaande zelf wilt blijven doen, dan raad ik aan om heel bewust keuzes te maken. Wat is voor jouw doelgroep van belang? Wat voor soort content spreekt hen het meeste aan? Kies er dan bijvoorbeeld voor om alleen een blog te schrijven, 3 social media berichten daaruit te halen en een korte beschrijving + een link naar de blog als e-mail te versturen naar jouw mailinglijst.

Meten = Weten

Nu heb je als het goed is handvatten om inspiratie op te doen en niet eindeloos bezig te zijn met het produceren van content, maar slim met jouw tijd om te gaan. En dan volgt er nog een belangrijke stap die door veel ondernemers (bewust) vergeten wordt. Maar wanneer jij niets meet, dan weet je inderdaad ook niet of de content die je produceert ook daadwerkelijk iets oplevert. En ik ben er heel eerlijk over. Echt effectief meten wat er uit organische content komt, is gewoonweg lastig. Want soms zien mensen wel berichten van je voorbij komen, maar ondernemen ze verder geen actie zoals liken of reageren en dan opeens kopen ze iets bij je. Ontdek dan maar eens waar ze vandaan komen.

Toch is het belangrijk dat je deze stap wel heel serieus neemt, want uit de statistieken kun je ontzettend veel waardevolle informatie halen. Dus:

  1. Download mijn gratis Statistiekenbestand met de basisstatistieken voor jouw website, Facebook, Instagram en e-mailmarketing (losse campagnes).
    Mis je iets wat wel belangrijk is voor jouw bedrijf of heb je meerdere weggevers? Voeg die dan zeker toe. Ik raad ook aan om een tabblad of kolom te maken waarin je jouw verkopen bijhoudt en, indien mogelijk, ook aangeeft via welk kanaal ze bij jou zijn gekomen. Het is ook best oké om dit aan iemand te vragen die een product of dienst van jou afneemt.
  2. Plan wekelijks een vast moment in om jouw statistieken bij te werken. Ik raad aan om dit op maandag te doen van de voorgaande week.
  3. Kijk na één maand welke berichten, campagnes en blogs (mits die in de top 3 van URL’s terugkomt) het beste hebben gepresteerd en bouw daarop verder.

Door deze statistieken trouw bij te houden, zie je ook of:

  • Het aantal volgers op jouw social media profielen stijgt.
  • Er meer aanmeldingen binnenkomen voor jouw gratis weggever.

Bonustip

Wanneer je jouw statistieken trouw elke week invult, dan weet je welke berichten goed scoren. Maar je kunt ook nog een kolom maken met het slechtst presterende bericht. Op die manier weet je welke berichten je over ongeveer 3 maanden weer kunt herhalen en welke je niet kunt herhalen.

Veel ondernemers zijn bang dat ze content niet mogen herhalen omdat mensen het al gezien hebben. Feit is dat slechts een heel klein percentage jouw berichten daadwerkelijk ziet. Wees dus niet te bang om je best presterende berichten na 3 maanden weer te herhalen.

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ja, ook ik maak gebruik van cookies!

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacyverklaring | Sluiten
Instellingen

Gratis stappenplan

Zet jouw Instagram strategie op of optimaliseer jouw huidige strategie met 9 praktische stappen & tips en krijg meer klanten en omzet.