Hoe werkt de Facebook Business Manager

Hoe werkt de Facebook Business Manager?

De Facebook Business Manager is een must have voor jou als ondernemer wanneer jij aan de slag gaat met jouw online marketing en wilt adverteren op Facebook. Omdat het voor veel ondernemers nog relatief onbekend is, blijven ze het vaak op de oude manier doen. Ze zijn niet op de hoogte van de voordelen en weten niet hoe er optimaal gebruik van gemaakt kan worden.

Voordelen Facebook Business Manager

Er zijn een aantal voordelen voor ondernemers ten opzichte van een ‘gewoon’ Facebookaccount. Ik heb er een paar voor jou op een rij gezet:

  • Al je advertentieaccounts en pagina’s kun je beheren vanaf één plek. Dit is misschien niet direct een mega voordeel wanneer je maar één pagina en één advertentieaccount hebt, maar wel wanneer je meerdere pagina’s en advertentieaccounts beheert.
  • De resultaten en betalingen staan in het overzicht en kun je in één oogopslag zien.
  • Je kunt personen toegang verlenen aan je Facebookpagina en advertentieaccount. Doordat je iedereen specifieke rollen geeft, heeft iedereen toegang tot de juiste onderdelen en krijgen ze geen toegang tot zaken waar jij hen geen toegang tot wilt geven.
  • Jouw mailinglijst/klantenlijst kan ingezet worden als doelgroep om mee te adverteren of om er een vergelijkbare doelgroep van te maken.
  • Beheren van machtigingen tussen adverteerders, bureaus en partners.

In 6 stappen naar een Facebook Business Manager

Ben je overtuigd door alle voordelen die een Facebook Business Manager biedt? Ik heb 6 stappen voor jou uitgewerkt zodat jij direct goed van start kunt gaan met de Facebook Business Manager.

1. De Facebook Business Manager aanmaken

Voordat je echt aan de slag kunt gaan, moet je een Facebook Business Manager account aanmaken. Doe dit via Facebook for business en klik op ‘account maken’. Vervolgens vul je de naam van jouw bedrijf in. Ik raad aan om hier altijd de naam te gebruiken die ook op jouw KvK papieren staat. Mocht er ooit een probleem zijn met jouw account doordat je bijvoorbeeld gehackt bent, dan is het makkelijker om weer toegang te krijgen. Kom je er niet helemaal uit? Bekijk dan onderstaande video om stap voor stap de Facebook Business Manager aan te maken.

2. Belangrijke zaken om te regelen voordat je aan de slag gaat

Wanneer je de Facebook Business Manager hebt aangemaakt, ga je naar ‘bedrijfsgegevens’. Daar vul je alle gegevens in, waaronder dus:

  • Officiële bedrijfsnaam
  • Adres
  • Zakelijk telefoonnummer
  • Website
  • BTW nummer

Wanneer je dit hebt ingevuld, ga je naar het ‘beveiligingscentrum’. Daar stel je onder andere de tweestapsverificatie in. Dit verkleint de kans dat je gehackt wordt en hackers toegang hebben tot jouw Facebookpagina en advertentieaccount. Daarnaast voeg je ook een back-up beheerder toe. Mocht er ooit iets zijn met jouw account, dan is het handig om een back-up beheerder te hebben die nog overal bij kan en jou eventueel met een nieuw profiel toegang kan geven tot de Facebook Business Manager. Zorg er wel voor dat dit iemand is die jij 100% vertrouwd aangezien diegene toegang heeft tot alle advertentieaccounts, pagina’s en informatie.

3. Voeg je Facebookpagina toe

Wanneer je de Facebook Business Manager hebt aangemaakt, is het belangrijk om jouw Facebookpagina toe te voegen. In het overzicht kun je al direct jouw pagina toevoegen. Je kunt eventueel ook naar bedrijfsinstellingen gaan. Daarna volg je deze stappen:

  1. Ga naar accounts > pagina’s
  2. Klik op +toevoegen
  3. Kies voor ‘een pagina toevoegen’ of ‘een nieuwe pagina maken’ indien je nog geen Facebookpagina hebt.
  4. Vervolgens klik je op ‘mensen toevoegen’ en voeg je jezelf, uiteraard met alle rechten, toe aan jouw pagina. Dit hoeft alleen wanneer je niet bij ‘mensen’ komt te staan.

Let op: Ben jij niet de eigenaar van de Facebookpagina die jij wilt toevoegen aan je Facebook Business Manager? Kies dan voor ‘Toegang tot een pagina aanvragen’. De Facebookpagina blijft dan eigendom van de huidige eigenaar.

Facebook Business Manager aanmaken

4. Voeg je advertentieaccount toe

Wanneer je jouw Facebookpagina hebt toegevoegd, kun je op dezelfde manier je advertentieaccount toevoegen. Ook hier geldt weer voor, ben je geen eigenaar van het advertentieaccount, dan vraag je om toegang. Ben je wel de eigenaar, dan voeg je het advertentieaccount toe. Het is echt ontzettend belangrijk dat je hier goed op let, vooral wanneer je eventueel adverteert voor andere ondernemers. Zodra jij een pagina of advertentieaccount claimt, wordt jij namelijk de eigenaar.

Ook bij het advertentieaccount is het belangrijk om op ‘mensen toevoegen’ te klikken en jezelf aan het advertentieaccount toe te voegen indien je er nog niet bij komt te staan onder ‘mensen’.

5. Koppel jouw Instagram account aan de Facebook Business Manager

Maak je gebruik van Instagram? Dan is het belangrijk om Instagram te koppelen. Dit vind je ook onder de bedrijfsinstellingen en vervolgens ga je naar ‘Instagram-accounts’. Je klikt op +toevoegen en vervolgens op ‘Je Instagram-account koppelen’. Vervolgens volg je de stappen zoals die worden aangegeven.

6. Voeg andere personen/partners toe

Werk jij met een team samen of besteed jij jouw advertenties uit aan een online marketeer? Dan is het belangrijk dat je diegene toegang geeft tot jouw Facebookpagina en advertentieaccount. Wanneer kies je voor personen en wanneer voor partners?

  • Personen: Je kiest hiervoor wanneer diegene die je toegang wilt geven, geen Facebook Business Manager heeft.
  • Partners: Wanneer jij jouw online marketing uitbesteed, dan ga ik er vanuit dat diegene een Facebook Business Manager heeft. Je kiest dan voor partners.

Zowel bij personen als bij partners werkt het toevoegen hetzelfde. Je klikt op +toevoegen en bij personen dien je het e-mailadres in te voeren en bij partners het Facebook Business Manager ID. Zodra diegene is toegevoegd, is het nog belangrijk dat je diegene toegang verleent tot jouw Facebookpagina en advertentieaccount. Je klikt op de persoon en vervolgens op ‘middelen toevoegen’. Vervolgens vink je aan waar iemand toegang tot mag krijgen.

Tijd om aan de slag te gaan!

Hopelijk hebben deze stappen jou geholpen om aan de slag te gaan met de Facebook Business Manager. Mocht je vragen hebben hierover, dan mag je uiteraard altijd contact met mij opnemen. Veel succes!

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ja, ook ik maak gebruik van cookies!

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacyverklaring | Sluiten
Instellingen

Gratis stappenplan

Zet jouw Instagram strategie op of optimaliseer jouw huidige strategie met 9 praktische stappen & tips en krijg meer klanten en omzet.