fbpx

Duik mee in de wereld van #Hashtags

VHet hekje bestaat al jaren en wordt voor verschillende doeleinden gebruikt. In Engeland duiden ze er een nummer mee aan en in Nederland gebruikten we het vooral op telefoons als afsluitsymbool of als aanduiding van een nieuw begin. Vanaf oktober 2007 noemt bijna niemand het meer een hekje, maar een hashtag. De hashtag werd toen officieel in gebruik genomen zodat mensen van over de hele wereld, makkelijk bepaalde gebeurtenissen konden volgen. Nu is de hashtag niet meer weg te denken uit de verschillende social media kanalen.

3 redenen om vandaag te starten met hashtags

Het kost misschien even wat tijd om de juiste hashtags te vinden, maar ze hebben zoveel voordelen, dat het zeker de moeite waard is om hiermee te starten. Steeds meer social media kanalen werken namelijk met deze hashtags. Jij tilt hiermee jouw social media strategie naar the next level.

1. Wordt beter gevonden op verschillende social media kanalen

Plaats niet hetzelfde bericht op dezelfde dag en op hetzelfde tijdstip op meerdere social media kanalen, maar plaats ze op verschillende dagen in een maand. Misschien dat je het bericht iets moet aanpassen aan het desbetreffende social media kanaal, maar hashtags kan je altijd gebruiken. Je wordt makkelijker gevonden via zoekopdrachten en potentiële klanten komen dus sneller bij jou uit.

Let wel op dat je op Instagram bijvoorbeeld maximaal 30 hashtags kan gebruiken en dat het ook goed is om die te benutten, maar dat 30 hashtags op LinkedIn weer een overkill is.

2. Ga viral met jouw eigen hashtag

Verzin zelf een hashtag. Je kunt er zelfs viral mee gaan! Ook mensen die nog geen klant van jou zijn, gaan hem wellicht gebruiken. Zo kun jij makkelijk deze berichten terugvinden en erop reageren om ze toch richting het kopen van een product en/of dienst te krijgen.

Een mooi voorbeeld hiervan zijn businessbabesnl en dutchgirlboss op Instagram. Het zijn bedrijven die deze woorden ook als hashtag gebruiken, maar ook anderen hebben deze hashtags overgenomen. Makkelijk dus om via deze hashtags ook klanten te vinden als ondernemende vrouwen jouw doelgroep is.

3. Het kost niet veel tijd

Ja, misschien kost het in het begin wat meer tijd om de juiste hashtags te vinden, maar daarna is het slechts een kwestie van kopiëren en plakken. Het kost dus weinig tijd en je wordt vaker gevonden op social media, dus je hebt meer kansen om jouw bedrijf te laten groeien. Mooi toch?

Het is wel goed om bijvoorbeeld 1 keer per maand of 1 keer per kwartaal, afhankelijk van de frequentie van je berichten, je hashtags nog een keer te overzien en eventueel aan te passen. Dit om weer een nieuwe groep mensen aan te spreken, maar die wel bij jouw doelgroep horen.

Welke social media kanalen zijn geschikt voor hashtags?

Hashtags zijn niet geschikt voor elk social media kanaal en hebben op het ene kanaal meer effect dan op het andere. Hashtags vind je met name op:

Instagram

Instagram is op dit moment helemaal hot en wordt vaak in één adem genoemd met hashtags. Vergroot je bereik door hashtags te gebruiken in je berichten en/of in Stories. Ook hier kan een unieke hashtag viral gaan en je veel opleveren.

LinkedIn

Gebruik maximaal 5 hashtags onder jouw LinkedIn bericht, anders kan het er ook weer ‘spammerig’ uitzien. Zorg ervoor dat dit echt hashtags zijn die met jouw bedrijf te maken hebben en waar je op gevonden wilt worden door potentiële klanten.

Twitter

Op Twitter zijn hashtags ook niet meer weg te denken. Vanaf het begin wordt er gebruik gemaakt van hashtags en trending topics. Dit zijn hashtags die het meest worden gebruikt op dat moment. Het levert naar mijn idee vaak minder op dan andere social media kanalen en is aan het dalen in populariteit binnen Nederland, maar kijk vooral of jouw doelgroep er zit en welke hashtags jij graag wilt gebruiken. Daarnaast heeft Twitter een beperkt aantal tekens, dus beter één megasterke hashtag en een wat langer bericht, dan 5 minder sterke hashtags.

Een paar hashtag tips!

Het is vooral belangrijk om nu niet lukraak maar hashtags bij je social media berichten te plaatsen. Denk goed na over elke hashtag en maak vooral gebruik van deze tips:

  • Verzin een unieke hashtag voor jouw bedrijf;
  • Heb jij een terugkomende actie op jouw social media kanalen? Denk bijvoorbeeld aan een blog op woensdag of een vragenuurtje op vrijdag, gebruik dan altijd dezelfde hashtag! Bij een vragenuurtje zou je dus kunnen kiezen voor: #vrijdagvragen. Maak je gebruik van Twitter? Zet deze hashtag dan ook in je bio;
  • Kies hashtags die veel voorkomen, maar niet te vaak. Je foto staat dan namelijk binnen no time niet meer bovenaan in het ‘recente’ vakje, waardoor de kans kleiner is dat mensen die jou niet volgen, je toch tegenkomen.
  • Maak een Word-document aan of plaats een notitie in je telefoon met daarin de hashtags die jij het meest gebruikt. Op die manier hoef je niet steeds alles te typen, maar kun je de relevante hashtags kopiëren en plakken.

Kun je wel wat hulp gebruiken met jouw online marketing strategie? Neem dan eens contact met mij op voor de mogelijkheden.

E-BOOK INSTA STORIES

ONTDEK VERDER

INSTAGRAM @marlou.minten