Helweek, 7 dagen die je leven veranderen

Helweek, een boek vol uitdagingen

Twee jaar geleden las ik het boek Helweek van Erik Bertrand Larssen. Hij was soldaat en officier in het Noorse leger en zijn boek is gebaseerd op de Helweek die hij in die periodes doorstond. Zijn mening is dat kleine keuzes die je maakt elke dag voor constante, minimale verbetering zorgen die zowel uitvoerbaar als blijvend zijn en ervoor zorgen dat je jouw dromen en doelen kunt bereiken. Het boek leest ontzettend makkelijk en is op een fijne, toegankelijke manier geschreven. Je merkt dat het geschreven is zoals hij ook zou spreken en dat maakt het zelfs voor mensen die niet van lezen houden, een erg geschikt boek. Het helpt ook dat je er direct op een praktische manier mee aan de slag kunt gaan.

Uit je comfortzone stappen

Tijdens het lezen van het boek merkte ik al dat alles wat beschreven werd ver buiten mijn comfortzone lag. Waarschijnlijk ligt het ook ver buiten jouw comfortzone en verzin je al excuses tijdens het lezen van het boek om het vooral niet te doen. Daarom raad ik aan om, mocht je besluiten het te lezen, alvast een week te plannen waarin je de Helweek gaat doen. Het is maar een week. En ik kan je garanderen dat het je veel oplevert wanneer je er echt mee aan de slag gaat. Het is namelijk echt een week waarin je uit je comfortzone stapt, je dagelijkse routine doorbreekt en je grenzen opzoekt.

7 dagen die je leven veranderen

De Helweek neemt je mee in de belangrijkste week van je leven die je altijd blijft onthouden. Dat blijkt ook nu wel weer aangezien ik er 2 jaar later weer over schrijf. Mocht je besluiten om het boek te lezen, dan raad ik aan om het eerst een keer te lezen en vervolgens uit te voeren. De voorbereiding is erg belangrijk en die had ik een beetje onderschat.

Je start in elk geval op maandag om 5 uur ‘s ochtends en de Helweek duurt tot zondagavond 10 uur. Elke dag heeft een thema waar je mee aan de slag gaat, namelijk:

  • Maandag: Vaste gewoontes
  • Dinsdag: Modus en focus
  • Woensdag: Timemanagement
  • Donderdag: Buiten je comfortzone
  • Vrijdag: Rust en herstel
  • Zaterdag: Innerlijke dialoog
  • Zondag: Plaats je leven in perspectief

En tijdens deze Helweek gelden er een aantal regels:

  1. Elke ochtend sta je om 5 uur op
  2. Elke avond ga je om 10 uur naar bed
  3. Op donderdagavond slaap je niet
  4. Je werkt de hele week extreem hard, gefocust, bewust en plichtsgetrouw
  5. Je blijft trouw aan je plan
  6. Ten alle tijde ben je jezelf bewust van modus en focus
  7. Je bent je bewust van de verschillende rollen die je in de loop van de dag vervult en vervult ze voor 200%
  8. Blijf blij, positief en oplossingsgericht
  9. Wees daadkrachtig en proactief
  10. Neem weloverwogen, kwalitatieve rust
  11. Besteed extra aandacht aan kleding en uiterlijk
  12. Laat alle privéaangelegenheden wachten tot de avond
  13. Gebruik geen social media onder werktijd
  14. Beperk praatjes met collega’s tot een minimum
  15. Train minstens één keer per dag
  16. Eet de hele week uitsluitend gezond
  17. Kijk geen tv

Lees hier hoe ik mijn Helweek heb ervaren.

Een tip vanuit mijn kant is om de Helweek met iemand samen te doen wanneer je bang bent dat je het niet gaat volhouden. Het is een heftige week en jezelf continue blijven motiveren kan soms lastig zijn.

De impact

Het boek heeft een positieve impact gehad op mijn leven. Na de Helweek zette ik nog ruim een jaar mijn wekker op doordeweekse dagen om 5 uur, keek ik maar 3 dagen per week tv en ging ik continue bewust om met mijn voeding en training. Ik weet door de Helweek dat moe zijn, niet echt moe zijn is. Dat besef je na die nacht doorhalen wel. En tijdens de Helweek ben ik gestart met het opnemen van video’s. Een drempel die ik daarvoor nooit over durfde gaan, maar op dat moment wel.

Inmiddels merk ik dat hetgeen ik geleerd heb toch naar de achtergrond begint te verschuiven. Misschien tijd om nog een keer een Helweek te gaan doen.

Wanneer moet je de Helweek lezen?

Misschien hebben de regels je al afgeschrikt, maar ben jij er klaar voor om uit de waan van de dag te stappen en jezelf een week lang uit te dagen, dan raad ik aan om dit boek te lezen en de Helweek ook echt uit te voeren. Het maakt niet uit of je wel of geen ondernemer bent, dit boek is geschikt voor iedereen. Misschien is je partner er iets minder blij mee, maar wanneer je het echt wilt, dan kun je het ook uitvoeren.

Wanneer jij:

  • Niet meer in de waan van de dag wilt leven en echt bewust bezig wilt zijn met jouw dagen
  • Volledige focus wilt hebben op je werk en plannen die steeds maar weer verder vooruit worden geschoven eindelijk wilt uitvoeren
  • Jouw grenzen wilt leren kennen
  • Wilt leren werken en genieten zonder afleiding
  • Buiten je comfortzone wilt treden

Dan is dit boek iets voor jou.

Bestel Helweek van Erik Betrand Larssen hier

Mocht je twijfelen of het echt iets voor jou is, wil je tips krijgen of meer weten over hoe ik het ervaren heb? Dan mag je mij altijd een berichtje sturen of een reactie achterlaten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ja, ook ik maak gebruik van cookies!

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacyverklaring | Sluiten
Instellingen

Gratis stappenplan

Zet jouw Instagram strategie op of optimaliseer jouw huidige strategie met 9 praktische stappen & tips en krijg meer klanten en omzet.