Hoe krijg je klanten als ondernemer

Hoe krijg je klanten als ondernemer?

Het is één van de belangrijkste dingen als je ondernemer bent: Klanten krijgen. Toen ik in 2017 besloot om ondernemer te worden en mijn vaste contract op te zeggen terwijl ik net een appartement had gekocht, was dat waar ik continue mee bezig was. Ook toen ik nog niet ingeschreven stond bij de Kamer van Koophandel.

Mijn ondernemersreis

Ik kan je nu natuurlijk direct een aantal tips geven hoe jij klanten krijgt als ondernemer, maar het proces daar naartoe is net zo belangrijk. Het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn als het gaat om klanten krijgen namelijk. Mocht je toch direct willen doorklikken naar de tips:

De voorbereiding

Terwijl ik nog 40 uur in loondienst werkte, begon ik al met de voorbereidingen voor mijn eigen bedrijf. Ik volgde een opleiding tot Virtueel Professional bij Petra Fehring, besloot dat ik de focus absoluut op online marketing wilde leggen en liet een logo ontwerpen en foto’s maken. Mijn website en visitekaartjes maakte ik zelf. Conclusie: Ik was 50-60 uur per week aan het werk. En ik vond het niet erg, want ik had een doel en megafocus. Dat kwam ook doordat ik wist dat ik 0 inkomen zou hebben vanaf 1 september. Geeft toch een extra druk die ik wel lekker vond.

Ik zou het nu niet meer zo snel aanraden om een website en visitekaartjes zelf te ontwerpen. Als ik de kennis had die ik nu heb, dan had ik destijds al geïnvesteerd in een huisstijl die bij mij paste inclusief logo en een website. De tijd en frustratie die ik mij daarmee had kunnen besparen, was de investering dubbel en dwars waard geweest. Uiteindelijk heb ik dit na een jaar alsnog uitbesteed.

Naast dat ik druk bezig was aan de achterkant, was ik ook al bezig met mijzelf zichtbaar te maken. Ik maakte een Facebookpagina en Instagram account aan voordat ik ingeschreven stond bij de Kamer van Koophandel. Daarnaast schreef ik ook gastblogs voor Online Junkies. Daar kwam direct mijn eerste klant uit!

De startfase

De start van mijn bedrijf liep iets anders dan verwacht. Ik woonde destijds samen met mijn ex en die relatie werd beëindigd in, lekker ironisch, de stad van de liefde: Venetië. Een of twee dagen daarna kreeg mijn opa, waar ik een hele goede band mee had, een herseninfarct. Kortom, niet de beste omstandigheden om een bedrijf te starten. Toch heb ik dit nooit een excuus laten zijn om de handdoek in de ring te gooien. Ja, ik stond er alleen voor met het betalen van de vaste lasten en ik was misschien niet helemaal in de juiste mood, maar ik had mijn doel nog steeds voor ogen.

En ik begrijp dat niet iedereen zo is, maar ik ga daarom altijd een beetje slecht op smoesjes waarom je iets vooral niet aan het doen bent. Vaak ligt het helemaal niet aan die ene situatie dat je als smoesje gebruikt, maar ligt het ergens anders aan.

Ik had nooit durven dromen van de vliegende start die ik heb gemaakt als ondernemer. De aanvragen bleven binnenkomen en binnen 2-3 maanden kon ik geen klanten meer aannemen.

Mijn grootste leermoment

Klinkt natuurlijk super, binnen 2-3 maanden geen klanten meer kunnen aannemen. Dat was het niet. Want ik werkte ook voor klanten waarmee het niet klikte of waarvan het bedrijf mij niet aansprak. Een paar uurtjes hier, een paar uurtjes daar. Je kent het misschien wel. Het kostte mij veel energie en tijd, maar het leverde niet direct op wat ik wilde: Voldoening.

Ik was ontzettend bang om de keuze te maken, maar ik maakte hem toch. Ik beëindigde de samenwerking met een groot aantal klanten en begon voor mijn gevoel weer opnieuw.

Angst overheerste in die tijd ontzettend, want wat als ik geen nieuwe klanten kreeg? Of in elk geval klanten die bij mij paste? En die meer dan 1 uur per week wilde afnemen?

Je kunt het misschien al raden: Die klanten kwamen er. Ook weer sneller dan verwacht. Ik heb ook periodes gehad waarin ik even minder klanten had dan dat ik wilde, maar dit kwam altijd goed. Ik zal je niet langer in spanning houden en mijn tips met jou delen. Houdt er wel rekening mee dat het krijgen van klanten voor elke branche anders is. Ik werk met vaste samenwerkingen die soms maanden of jaren doorlopen. Ik werk nu bijvoorbeeld nog steeds voor de eerste klant die ik ooit kreeg 😉

Kies een expertise en krijg meer klanten

Dit is de eerste en misschien meest gehoorde tip: Kies een expertise. Maar ik meen het echt. Het kiezen van een expertise zorgt ervoor dat mensen precies weten waarom ze bij jou moeten zijn. En dat mensen ook direct aan jou denken als iemand vraagt of ze nog iemand kennen met de expertise die jij hebt.

Ik weet dat het ontzettend lastig (en eng) kan zijn om een expertise te kiezen. Want misschien ben je wel een multipotential, snel verveeld als je veel van hetzelfde doet of vind je veel dingen leuk.

Zo koos ik in het begin voor online marketing, maar online marketing is ook nog erg breed. Vanaf het moment dat ik mij ging focussen op social media marketing en e-mailmarketing, wisten mensen mij nog beter te vinden. Nu krijg ik regelmatig aanvragen hiervoor waardoor ik zelfs heb besloten om teamleden om mij heen te verzamelen.

Binnen een expertise kun je ook nog steeds doen wat jij leuk vindt. Wil je bijvoorbeeld niet constant achter je laptop dingen zitten te doen voor klanten, dan kun je er ook voor kiezen om trainingen te geven of een online training te maken. Ga eens lekker spelen met wat er allemaal kan!

Laat de echte JIJ zien

Als er iets belangrijk is in het krijgen van klanten, dan is het wel dat jij jezelf laat zien. Wie je echt bent. Dit moet je in alles doorvoeren, denk dus aan je huisstijl, logo, website, visitekaartjes en social media kanalen.

Alleen dan krijg jij klanten die bij jou passen. Want klanten die niet bij jou passen, die zullen niet ‘aan’ gaan van jou. En dat is niet erg. Niet iedereen hoeft je leuk te vinden of bij je te passen.

Dit is één van de moeilijkere lessen die ik heb moeten leren. Zo dacht ik toen ik net begon dat ik heel erg zakelijk moest zijn. Dus deed ik heel erg zakelijk op social media, had ik een huisstijl met rood en zwart en liet ik weinig echt van mijzelf zien. Gelukkig kwamen er nog steeds klanten op mijn pad waar ik een match mee had, maar dus ook een groot aantal klanten waar ik al snel weer afscheid van nam. Zij waren afgekomen op die zakelijke, saaie uitstraling.

Er is meer dan alleen een marketingstrategie

Ik versta onder een online marketing strategie dat je strategisch nagedacht hebt, of iemand anders dit hebt laten doen, over jouw social media, e-mailmarketing, advertenties en website.

Het hoort er natuurlijk wel bij, maar ik heb vooral in de startfase ook gemerkt dat er meer is dan dat.
De dingen die ik deed als voorbereiding en in de startfase:

Gastblogs schrijven voor Online Junkies

Via deze gastblogs heb ik mijn eerste klant gekregen nog voordat ik stond ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Op dit moment werk ik nog steeds met haar samen. Het is wel belangrijk dat je van tevoren onderzoek doet naar wat een dergelijke gastblog aan promotie doet voor jouw blog, welke informatie van jou wordt vermeld en hoe groot het bereik is.

Reageren op marketingvragen in Facebookgroepen, op LinkedIn en in communities

Het aantal kan hoger liggen, maar ik heb hier minimaal 4 grote klanten aan overgehouden. Ik kreeg zelfs een aanbod om voor iemand in loondienst te komen werken en trainingen te geven, maar ik heb hem vriendelijk bedankt. Ik vind ondernemer zijn toch te leuk!

Trainingen volgen om mijn kennis en netwerk uit te breiden

Ik kwam er vooral om extra kennis op te doen, maar heb uiteindelijk nog 4 workshops gegeven op aanvraag van mensen die ik daar heb leren kennen.

Een poging wagen om in de podcast van een ondernemer te komen

Dit heeft mij niet direct iets opgeleverd. Ik kwam wel in de podcast, maar met nog meer andere mensen en het ging niet zo zeer over mijn expertise. Inmiddels word ik gevraagd voor podcasts en heb ik er nu in totaal 3 opgenomen. Uit de laatste podcast met Rogier zijn ook 2 aanvragen gekomen.

Mijzelf laten interviewen door platformen/bedrijven voor ondernemers

Ik kan niet precies meten hoeveel klanten via dergelijke interviews zijn gekomen, maar ik heb wel vaker gehoord van mensen dat ze niet meer echt om mij heen konden. Dus dit soort dingen dragen er zeker aan bij. Kijk wel altijd naar het bereik van een dergelijk platform of bedrijf.

Dat stapje extra levert meer klanten op

Dit is iets wat ik onbewust altijd deed, maar waar ik later op geattendeerd werd door klanten dat dit een grote rol speelt in waarom ze mij bij anderen aanbevelen. En to be honest, ik denk dat op dit moment 70% van mijn klanten via via bij mij terecht is gekomen.

Ik heb dat stapje extra ook altijd bij werkgevers gezet en doe het nog liever voor klanten van mij. Dit is direct het meest lastige punt om uit te leggen omdat veel van wat ik doe onbewust is. Het volgende speelt in elk geval een rol bij dat stapje extra zetten:

    • Jezelf blijven ontwikkelen door trainingen te volgen of een coach in te schakelen. Vergeet niet om dit ook te delen met je klanten. Zij vinden het fijn om te weten waar je mee bezig bent.
    • Snel reageren en flexibel zijn. Klanten van mij weten dat ik in blokken werk. Maar zij weten ook dat als het echt spoed is, ik tijd voor ze vrij maak. En met spoed bedoel ik dingen die invloed hebben op de omzet.
    • Attent zijn. Denk aan een keer een kaartje of cadeautje sturen met bijvoorbeeld een verjaardag of Kerst. En to be honest: In drukke periodes vergeet ik dat wel eens en dan voel ik mij echt schuldig. Of als ik niet weet wanneer diegene jarig is of geen thuisadres heb.
    • Betrokken en enthousiast zijn. Vooral mijn enthousiasme nu ik alleen maar met ondernemers werk waar ik mee wil samenwerken speelt een grote rol. Enthousiasme en betrokkenheid wordt ontzettend erg gewaardeerd. Ik behandel bedrijven van klanten ook alsof het mijn bedrijf is. Klinkt misschien gek, maar daarmee bedoel ik dat ik ook 200% voor het succes van die klant ga en ervan baal als een doel niet wordt gehaald.
    • Fouten erkennen. Heb je een fout gemaakt? Is niet erg, kan gebeuren en het is menselijk. Erken de fout wel, geef aan hoe het heeft kunnen gebeuren als je dat weet en hoe je dit in de toekomst gaat voorkomen.
    • Kom afspraken na. Dit vind ik één van de meest logische, maar ook belangrijke. Kom afspraken na met je klanten over deadlines, tijden van overleg, etc.
    • Hebben klanten waar je geen samenwerking meer mee hebt vragen? Beantwoord ze tot op een bepaalde hoogte. Worden het teveel vragen? Dan kun je dit ook aangeven en een voorstel doen, denk bijvoorbeeld aan een strippenkaart voor vragen.

Een marketingstrategie om meer klanten te krijgen

Eerder zei ik al dat het niet de holy grail was om klanten te krijgen, maar het is wel een belangrijk onderdeel om meer klanten te krijgen. Om even een voorbeeld in mijn vakgebied te noemen. Ik zie nog steeds ontzettend veel Virtueel Assistentes of Online Marketeers die claimen dat ze jou kunnen helpen met je online marketing, maar die zelf helemaal niets aan online marketing doen. Ik wil niet beweren dat je duizenden volgers moet hebben om goed te zijn in online marketing, maar zorg er wel voor dat je zichtbaar bent, dat je waarde deelt en laat zien dat je de expertise in huis hebt en weet waar je over praat.

Zorg er in elk geval voor dat je, ongeacht of je marketeer bent of niet:
• Minimaal 2 berichten per week plaatst op 1 social media kanaal waar jouw doelgroep zit. Je hoeft niet alle social media kanalen in één keer te doen.
• Een mogelijkheid hebt voor mensen om zich in te schrijven op je mailinglijst.
• Adverteert als je sneller een groot bereik en een groot netwerk wilt opbouwen. Bij mij is het krijgen van klanten die bij mij passen ook echt niet over 1 nacht ijs gegaan 😉

Vind je het lastig om een marketingstrategie op te zetten? Om onderwerpen te verzinnen voor jouw social media? Of heb je geen idee hoe je aan e-mailadressen kunt komen? Schakel dan hulp in!

Ik heb dit zelf ook gedaan voor mijn huisstijl, logo, visitekaartjes en website (inmiddels alweer een nieuwe) en ook voor mijn Instagramfeed die binnenkort wel weer gaat veranderen. Bereken de uren die jij eraan kwijt bent, de uren die iemand anders ervoor kwijt is en schat ook beide resultaten in. Dan is de keuze snel gemaakt!

Extra informatie

Lees vooral één van mijn volgende blogs die jou ook nu of in een later stadium van je bedrijf gaan helpen om meer klanten te krijgen:

Of download mijn gratis stappenplan met praktische tips & opdrachten die jou helpen om een Instagram strategie op te zetten. 

Heb jij naar aanleiding van dit blog nog vragen? Laat het mij vooral weten in een reactie of stuur mij een DM op Instagram. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis stappenplan

Zet jouw Instagram strategie op of optimaliseer jouw huidige strategie met 9 praktische stappen & tips en krijg meer klanten en omzet.