fbpx
/

Klanten krijgen via Instagram

Instagram is al lang niet meer het platform waar je alleen maar foto’s deelt met vrienden en familie. Het is ook een erg mooi kanaal om jouw bedrijf op te laten zien en meer klanten te krijgen.

Instagram heeft wereldwijd maar liefst 600 miljoen maandelijkse actieve gebruikers, waarvan er 300 miljoen dagelijks actief zijn. Waar Facebook nog steeds op nummer 1 staat, volgt Instagram in 41 van de 57 onderzochte landen op nummer twee. (bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-cijfers-anno-2017)

Hoe maak ik een Instagram account aan?

Het is niet moeilijk om een Instagram account aan te maken. In je App store/Google Play Store op je telefoon download je Instagram. Zodra de app is geïnstalleerd, open je deze op je telefoon en klik je op ‘registreren’. De rest volgt vanzelf! Heb je al een Instagramaccount en wil je dit omzetten in een bedrijfsprofiel? Klik dan op instellingen en daarna op ‘overstappen op bedrijfsprofiel’. Je krijgt met een bedrijfsprofiel toegang tot bedrijfsfuncties zoals adverteren en je krijgt inzicht in jouw statistieken.

Klanten krijgen via Instagram

Het is natuurlijk ontzettend leuk om foto’s en video’s te delen met jouw volgers, maar wanneer je Instagram zakelijk inzet dan is er één hoger doel: klanten krijgen via Instagram.

Maar wat zorgt er nu voor dat mensen jou daadwerkelijk gaan volgen en uiteindelijk ook jouw dienst en/of product kopen?

1. Zie Instagram als jouw online magazine

Mensen kijken vaak naar de eerste 9-12 foto’s van een Instagramprofiel. Zorg er dus voor dat in die 9-12 foto’s direct duidelijk wordt wat jij doet en wat je voor hen kan betekenen. Net zoals een online magazine, is het belangrijk om de focus te behouden en één stijl te hanteren. Kies bij foto’s voor een bepaalde invalshoek of gebruik steeds dezelfde filter.

2. Gebruik voldoende en relevante hashtags

Instagram staat mensen toe om 30 hashtags per bericht te gebruiken. Ik raad aan om er in ieder geval minimaal 15 toe te voegen aan jouw bericht. Dit klinkt misschien als onmogelijk omdat het er best wel veel zijn, maar wanneer je er wat tijd aan besteed, ga je ontdekken dat je best veel hashtags kan gebruiken. Maak vooral groepjes hashtags aan en test welke het beste werkt. Let op: gebruik je veel Engelse hashtags, maar is jouw product/dienst echt gericht op Nederland en/of België, wees er dan op voorbereid dat je veel volgers krijgt uit het buitenland. Leuk voor het aantal, maar zij gaan waarschijnlijk nooit iets bij jou kopen.

3. Creëer interactie

Stel regelmatig een vraag in jouw bericht. Probeer uit wat werkt en wat niet werkt, maar stuur mensen vooral een richting op. Stel je een hele open vraag, dan reageren mensen vaak niet omdat ze niet weten of ze een lang of kort antwoord moeten geven. Vraag bijv. om een reactie met één woord of laat men een onderschrift voor de foto verzinnen, etc.

4. Plaats regelmatig foto’s

Dit wil niet zeggen dat je dagelijks een foto moet plaatsen. Kijk vooral wat voor jou werkt, maar zorg er wel voor dat je zichtbaar blijft bij jouw volgers. Plaats dus minimaal 2 à 3 keer per week een bericht en hou je statistieken in de gaten om te kijken welke frequentie je het beste kan aanhouden. Het gaat ook echt om de waarde. Beter 3 keer per week iets waardevols plaatsen dan elke dag iets dat weinig waarde bied aan jouw volgers.

5. Denk niet alleen aan jezelf, maar ook aan anderen

Plaats niet alleen berichten en Stories, maar volg ook andere mensen die voor jou relevant zijn. Like berichten, reageer op reacties die geplaatst worden onder je foto en plaats ook reacties onder foto’s van anderen. Zorg ervoor dat je opvalt, dat mensen jou gaan herkennen en je gaan volgen. Als jij anderen aandacht geeft, dan krijg je dat zeker terug.

Ready, set go!

Jij bent er klaar voor. Tijd om te starten met Instagram en vooral niet te bang zijn om dingen uit te proberen en te testen. Werkt iets niet? Dan ga je het anders doen.

Laat mij vooral weten wat jouw Instagramaccount is en volg mij op Instagram voor interessante tips & tricks voor Instagram.

E-BOOK INSTA STORIES

ONTDEK VERDER