Optimaliseren van jouw e-mailmarketing

Het maakt niet uit hoeveel je doet met e-mailmarketing. Zodra jij e-mails verstuurd naar jouw mailinglijst, is het belangrijk om deze e-mails te optimaliseren zodat meer mensen ze openen en ook meer mensen doorklikken op een link in jouw mail. En misschien zijn statistieken en cijfers niet de dingen waar jij het liefst je aandacht aan besteed, maar het is wel belangrijk. Want deze cijfers geven jou inzicht in wat jij kunt doen om jouw e-mails te optimaliseren. In deze blog vertel ik jou alles over:

Statistieken e-mailmarketing

Er zijn erg veel verschillende e-mailmarketingsystemen en elk systeem werkt anders. In deze blog ben ik uitgegaan van Mailblue/Active Campaign aangezien ik daar zelf mee werk. Mocht je met Mailchimp of Mailerlite werken en de statistieken niet kunnen vinden, neem dan even contact op, dan help ik je verder.

In de onderstaande video laat ik je zien waar je de statistieken kunt terugvinden binnen Mailblue.

Verschillende soorten statistieken

Er zijn verschillende soorten statistieken binnen e-mailmarketing die belangrijk zijn voor het optimaliseren van jouw e-mailmarketing. De termen en wat ze precies inhouden is voor veel ondernemers een raadsel. Een korte beschrijving van alle statistieken voor campagnes en automatiseringen die van pas komen bij het optimaliseren:

Open rate

Misschien wel één van de meest bekende e-mailmarketingtermen is de open rate. De open rate is een percentage van het aantal mensen die jouw mail hebben geopend gedeeld door het aantal mensen die jouw mail hebben ontvangen.

Voorbeeld: Je hebt jouw mail naar 96 contacten gestuurd en 73 daarvan hebben de mail ook daadwerkelijk de mail geopend. Dat wil zeggen dat jouw open rate 76,04% is.

Click through rate (CTR)

Ook dit is één van de meest bekende statistieken, de CTR. De CTR is een percentage van het aantal mensen die doorgeklikt hebben op een link in jouw e-mail gedeeld door het aantal mensen die jouw mail hebben ontvangen.

Voorbeeld: 96 mensen hebben jouw mail ontvangen en 41 mensen hebben doorgeklikt op een link in jouw mail. Dat wil zeggen dat jouw CTR 42,71% is.

Uitschrijven

Vaak wordt vergeten om te kijken naar hoeveel mensen zich uitschrijven op bepaalde mails. Het percentage van uitschrijvingen wordt berekend op basis van het aantal mensen die zich hebben uitgeschreven na het ontvangen van die mail gedeeld door het aantal mensen die de mail hebben ontvangen.

Voorbeeld: 96 mensen hebben jouw mail ontvangen en 4 mensen hebben zich uitgeschreven. Dat wil zeggen dat jouw uitschrijvingspercentage 4,17% is.

Bounces

Het bouncepercentage is een percentage van het aantal mensen waarbij jouw mail is gebounced. Dit kan diverse oorzaken hebben:

  • Het e-mailadres is verkeerd ingevuld/bestaat niet.
  • De mailbox van diegene zit vol.
  • De server van de inbox provider van de ander heeft een error waardoor een e-mail niet ontvangen kan worden.
  • Als veel mensen jouw mails markeren als spam, zullen bepaalde mailproviders berichten vanuit jouw mailadres blokkeren op basis van je slechte verzendreputatie.
  • Jouw mail bevat een spamgevoelige zin, een slechte afbeelding, een link op de zwarte lijst of naar een site met malware.
  • Je gebruikt een gratis e-mailadres zoals ..@gmail.com of ..@yahoo.com.

Het is belangrijk om bounces zoveel mogelijk te voorkomen aangezien dit een negatief effect heeft op jouw verzendreputatie en ervoor kan zorgen dat jouw mails (steeds) vaker in spamboxen terecht komen.

Stappenplan optimaliseren e-mailmarketing

Ik raad aan om niet alleen te kijken naar hoe jij jouw e-mailmarketing kunt optimaliseren, maar ook naar de andere stappen in het proces. Denk daarbij aan Facebook Advertenties, landingspagina’s, je aanbod, etc. In dit stappenplan maak ik soms een kort uitstapje naar deze onderdelen van jouw marketingstrategie. Je kunt het proces van iemand die jou voor de eerste keer ziet totdat diegene klant wordt, zien als een machine met een start- en eindproduct. Zodra er ook maar ergens een radertje of tandwieltje mist of niet lekker loopt, komt er geen eindproduct uit.

Volg het stappenplan voor losse campagnes of automatiseringen.

Stap 1 – Open rate verbeteren

De eerste stap is om te kijken naar de open rate van jouw mail, ongeacht of dit een losse campagne is of een automatisering. De gemiddelde open rate in 2019 was 24,63% (bron: Frankwatching). Niet zo gek dat het een vrij laag percentage is aangezien we elke dag overspoeld worden met e-mails. De gemiddelde Nederlander ontvangt er 40-70 per dag. Het is dus extra belangrijk dat jouw mail opvalt en wel geopend wordt! Als je hier aandacht aan besteed, dan kun jij ver boven het gemiddelde uit stijgen. In mijn automatisering heb ik een gemiddelde open rate van 70%.

Er zijn een aantal zaken die jij kunt doen om jouw open rate te verbeteren:

  • Een uitstapje naar Facebook Adverteren.

Adverteer jij bijvoorbeeld met je weggever en merk je dat de open rate al vanaf de eerste mail vrij laag is? Kijk dan ook eens goed naar jouw Facebook Advertenties. Misschien is het voor mensen niet duidelijk genoeg wat ze krijgen en verwachten ze iets anders. Of je target op dit moment nog niet de juiste doelgroep. Test eens met een andere doelgroep om te checken of de open rate dan ook zo laag blijft of dat hij dan wel stijgt. Beter wat minder mensen op je mailinglijst, maar wel potentiële leads dan heel veel mensen op je mailinglijst die geen actie ondernemen.

  • Test met een andere onderwerpregel.

Dit is het eerste wat mensen te zien krijgen, samen met de naam van de afzender. Het onderwerp moet jouw lezers triggeren om de mail ook daadwerkelijk te openen. Je kunt het onderwerp in de mail aanpassen wanneer het om een automatisering gaat. Wil je de open rate van losse campagnes verbeteren, dan raad ik aan om eens een splittest te doen. Mailblue verstuurt de ene helft van jouw contacten onderwerpregel A en de andere helft onderwerpregel B. Vervolgens kun je kijken welke het beste presteert.Wanneer je een onderwerpregel schrijft, dan is het goed om rekening te houden met de volgende punten:
– Maak mensen nieuwsgierig
– Maak gebruik van emoticons als het past bij de onderwerpregel. Gebruik er alleen niet te veel 😉
– Houd de onderwerpregel kort. Onderwerpregels van 6-10 woorden scoren over het algemeen het beste
– Personaliseer de onderwerpregel door de voornaam van de ontvanger in de onderwerpregel te plaatsen
– Gebruik aantrekkelijke woorden die mensen triggeren. Dit zijn o.a.: geheim, slecht nieuws, er is iets mis gegaan
– Maak gebruik van schaarste

  • Test met een andere afzender.

Welk e-mailadres gebruik jij nu om de mails te versturen en welke naam staat daarbij? Misschien lijkt het in eerste instantie niet zo belangrijk, maar mensen openen en lezen liever mails van mensen dan van bedrijven. Gebruik je nu dus jouw bedrijfsnaam als afzender? Wijzig dit dan naar je eigen naam. Soms kan het zelfs al verschil maken wanneer je alleen je voornaam als afzender kiest in plaats van je voornaam en achternaam. Ook het e-mailadres kan een rol spelen in de open rate. Als je een info@… e-mailadres gebruikt, dan komen je mails sneller in de spam waardoor ze minder geopend worden. Gebruik je een e-mailadres zoals voornaam@bedrijfsnaam.nl, dan is de kans kleiner dat jouw mail in de spambox terecht komt.

  • Stem de inhoud van jouw mails af op jouw doelgroep

Het is belangrijk dat de eerste mails die mensen op jouw mailinglijst van je krijgen, hen ook direct aanspreken. Als mensen bepaalde mails interessant vinden, dan zijn ze eerder geneigd om de mails die daarop volgen ook te openen. Vallen de eerste 2-3 mails tegen, dan wordt de kans steeds kleiner dat ze jouw mails nog gaan openen.

Stap 2 – CTR verbeteren

De tweede stap is het verbeteren van jouw CTR in campagnes en/of mails in automatiseringen. In Nederland is de gemiddelde CTR 3,05% (bron: Frankwatching). Wanneer het een aanbod betreft, dan komt het gemiddelde van Nederland vaak wel overeen, maar als het om waarde gaat dan ligt de CTR vaak vele malen hoger. Er is altijd ruimte voor verbetering.

Een aantal acties die jij kunt ondernemen om de CTR te verhogen:

  1. Kies voor 1 call to action (CTA). 

    Het is verleidelijk om meerdere CTA’s in één mail te zetten. Denk aan bijvoorbeeld een CTA naar een aanbod, naar jouw Instagrampagina en nog naar een tweede aanbod dat wat goedkoper is. Je creëert keuzestress voor de lezer waardoor er geen keuze wordt gemaakt of de verkeerde keuze. Het is natuurlijk leuk wanneer iemand je gaat volgen op Instagram, maar het is jammer als hij of zij daardoor niet doorklikt naar jouw aanbod. Je kunt dezelfde CTA wel 2 keer laten terugkomen in de mail, bijvoorbeeld vrij in het begin en aan het einde van de mail.

  2. Neem bezwaren weg. 

    Als er weinig wordt doorgeklikt op jouw link die naar een aanbod leidt, dan is het belangrijk om te werken aan het wegnemen van bezwaren. Dit doe je niet alleen in de mail waarin het aanbod vermeld staat, maar daar ben je in je hele marketing mee bezig. Dus van je Facebook ads tot aan je e-mailmarketing en landingspagina. In een aanbodmail is het vaak al duidelijk dat het om een aanbod gaat. De bezwaren moeten dan al weggenomen zijn voordat ze de ruimte voelen om door te klikken.

  3. Maak gebruik van tijdsdruk of schaarste. 

    In jouw mail met daarin het aanbod, kun je gebruikmaken van tijdsdruk of schaarste. Daardoor voelen mensen sneller de urgentie om direct door te klikken in plaats van dat ze afwachten en jouw mail nog een tijdje in hun mailbox laten staan.

  4. Gebruik een knop of maak tekst klikbaar. 

    Ik zie nog steeds erg vaak dat ondernemers de CTA in een afbeelding zetten en de afbeelding klikbaar maken. Je moet het mensen echter zo makkelijk mogelijk maken. Wanneer ze een knop zien of blauwe tekst tussen zwarte tekst, dan weten ze dat ze daarop kunnen klikken.
    Extra tip: Wanneer je voor jouw knop rondere hoeken gebruikt, dan wordt de aandacht van mensen naar de tekst getrokken in plaats van iets dat buiten de knop staat. Dit werkt ook zo op je landingspagina’s en een handig trucje om in te zetten. In Mailblue verander je dit door de ‘radius’ op te hogen.Click through rate verbeteren

  5. Test met een andere klikbare tekst. 

    Welke tekst heb jij klikbaar gemaakt of in een knop gezet? Test eens met een andere tekst. In mijn eerste mail die mensen kregen na het aanvragen van mijn weggever was ‘Klik hier’ klikbaar. Daarachter stond nog ‘om het stappenplan te downloaden’. Ik was op dat moment niet tevreden met mijn CTR van 52%. Ik heb toen de klikbare tekst in de eerste mail gewijzigd naar: ‘Download het stappenplan hier en ga direct aan de slag!’ Inmiddels is mijn CTR gestegen naar 71,57%.

Stap 3 – Uitschrijvingen verminderen

Het is wettelijk verplicht om in elke mail, die via een e-mailmarketingprogramma wordt verstuurd, een afmeldlink toe te voegen. En je hoeft je ook geen zorgen te maken wanneer een paar mensen zich uitschrijven voor jouw mails. Dat is logisch en niet erg. Deze mensen kwamen dan alleen iets gratis halen wanneer ze dit direct doen na het ontvangen van jouw weggever of ze passen niet (meer) in jouw doelgroep en worden geen klant.

Toch is het wel belangrijk om in de gaten te houden dat niet teveel mensen zich afmelden. Als dit percentage boven de 1% komt, dan is het belangrijk om te kijken wat de redenen zijn dat mensen zich hebben afgemeld. Ze kunnen een reden opgeven wanneer ze zich uitschrijven. Deze vind je terug door bij de statistieken in de samenvatting op ‘uitschrijven’ te klikken. Het is belangrijk dat bij spamklachten 0% staat of in elk geval dat dit zo laag mogelijk is. Des te meer mensen jouw mail markeren als spam, des te groter de kans dat jouw mails voortaan in de spam terecht komen.

Een aantal acties die jij kunt ondernemen om het aantal uitschrijvingen te verminderen:

  1. Een uitstapje naar Facebook Adverteren. 

    Hiervoor geldt hetzelfde als bij de open rate. Wanneer jij de verkeerde doelgroep target op Facebook/Instagram, dan is de kans op meer uitschrijvingen groter. Kijk nog een keer goed naar jouw ideale klant en test met een nieuwe doelgroep op Facebook.

  2. Je mailinglijst segmenteren

    . Als je verschillende type mensen (bv. startende ondernemers en ervaren ondernemers) mails stuurt, dan is het belangrijk om te segmenteren in je e-mailmarketing. Laat mensen bij dit voorbeeld de keuze maken of ze startend of ervaren zijn. Op basis van hun keuze geef je ze een tag en kun je ze gerichte mails sturen die aansluiten bij hun huidige situatie. De kans op uitschrijven wordt daarmee aanzienlijk verkleind.

  3. Check de e-mail(s) waar mensen zich op uitschrijven.

    Stuur je een losse campagne waar veel uitschrijvingen op komen of schrijven veel mensen zich uit na het ontvangen van een mail uit je automatisering, check de redenen van uitschrijven en de mail eens. Soms is het beter om een paar extra dagen tussen bepaalde mails in een automatisering te laten zitten, sluit de tekst niet goed aan bij de behoeftes, dromen, struggles en wensen van jouw doelgroep of heb je al teveel mails gericht op verkoop verstuurd.

  4. Zorg voor een 80/20 verhouding.

    Je kunt mensen op je lijst niet alleen maar mails sturen waarin je iets probeert te verkopen. Ik raad aan om 80% waarde te leveren en 20% gericht op verkoop. Tijdens een lanceerperiode kan deze verhouding er wel iets anders uit zien. Het is dan wel belangrijk dat je buiten de lancering om veel waarde biedt.

Stap 4 – Een re-engagement funnel instellen

Er staan altijd mensen op je mailinglijst die minder of zelfs helemaal niet actief zijn. Dat lijkt in eerste instantie misschien niet zo erg, maar dat is het wel. Het heeft namelijk een negatieve invloed op de open rate van je e-mails en het kan er zelfs voor zorgen dat jouw mails sneller in een spambox terecht komen.

Het is daarom van belang om een re-engagement campagne in te stellen waarmee jouw inactieve contacten worden geïdentificeerd en ze automatisch een campagne toegestuurd krijgen. Jouw inactieve contacten ontvangen dan een mail waarin jij ze weer probeert te activeren om mails te openen en door te klikken. Je kunt er ook voor kiezen om meerdere mails te sturen voordat je ze definitief uitschrijft indien ze actief blijven.

In Mailblue staan al standaard automatiseringen die je kunt gebruiken en waar je alleen nog de mails inclusief teksten aan moet toevoegen. Je vindt deze automatiseringen door een nieuwe automatsering aan te maken en dan in de bestaande templates te zoeken naar engagement tagging. Je moet hiervoor de volgende automations instellen:

  • Part 1 – Engagement Tagging
  • Part 2 – Engagement Tagging
  • Re-engagement campaign triggered by “Disengaged Tag”

Hulp bij e-mailmarketing

Duizelt het jou na het lezen van deze blog? Of ben je ermee aan de slag gegaan, maar kom je er niet helemaal uit? Het is mogelijk om een analyse van jouw e-mailmarketing door mij te laten maken waarbij ik praktische tips en uitgebreide adviezen geef over het verbeteren van jouw automatiseringen en losse campagnes. Lijkt dit je interessant? Neem contact met mij op! 

Mocht je nog niet met e-mailmarketing aan de slag zijn gegaan, maar dat wel graag willen. Of werk je nu met een systeem waar je niet tevreden over bent. Je kunt Mailblue 14 dagen gratis uitproberen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ja, ook ik maak gebruik van cookies!

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacyverklaring | Sluiten
Instellingen

Gratis stappenplan

Zet jouw Instagram strategie op of optimaliseer jouw huidige strategie met 9 praktische stappen & tips en krijg meer klanten en omzet.