fbpx
/

Op welk social media kanaal zit jouw doelgroep?

“Op welk social media kanaal zit mijn doelgroep?”
Een vraag die ik vaak krijg van ondernemers en waar ik geen kant en klaar antwoord op heb.
Natuurlijk kan ik wel een inschatting maken, maar dan nog weet ik het niet 100% zeker.

Nu betekent het niet dat je deze vraag mag laten voor wat hij is.
Het is echt van groot belang dat je echt over deze vraag gaat nadenken, maar ook actief gaat zoeken naar jouw doelgroep. Want met alleen nadenken kom je er niet.

Daarom heb ik een handig stappenplan gemaakt, zodat jij erachter komt waar jouw doelgroep zit.

Stap 1: Wie is je doelgroep?

Voordat je erachter kan komen op welk social media kanaal jouw doelgroep zit, is het belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is. Pak dit aan op jouw manier. De één is de ander niet en jij bent misschien fan van het uitschrijven van je doelgroep, terwijl een ander liever een soort visionboard maakt. Het maakt niet uit voor welke manier je kiest, als je uiteindelijk maar duidelijk hebt wie jouw doelgroep is.

Om het iets makkelijker te maken kies je ervoor om jouw ideale klant in gedachten te nemen.
Een klant waar je altijd JA tegen zou zeggen wanneer hij of zij voor jouw deur staat.

Schrijf, teken, visualiseer:

  • Het geslacht 
  • De leeftijd
  • Thuissituatie (vrijgezel, getrouwd zonder of juist met kinderen, net vader/moeder geworden, net verhuisd/ gescheiden, etc.)
  • Interesses*
  • Personen die hij/zij volgt

*Is jouw ideale klant een bestaand persoon? Want dat mag ook hè. Iemand in gedachten nemen die je kent of die misschien al klant bij jou is. Kijk dan eens op welke social media kanalen hij/zij actief is en wie hij/zij zelf volgt. Dat zegt vaak ontzettend veel over iemand en kan jou helpen bij het vinden van jouw doelgroep.

Stap 2: Waar zit je doelgroep?

Nu je weet wie je doelgroep is, is het belangrijk om te kijken waar jouw doelgroep zich bevindt. Dit is natuurlijk niet voor 200% zeker te zeggen, daarom ga je het later ook nog testen. Maar… Je kunt wel aan de hand van de kenmerken van je doelgroep, bepaalde inschattingen maken.

Visueel
Bied jij producten aan die visueel heel erg mooi zijn? Of blijkt jouw doelgroep te bestaan uit echte beelddenkers? Kortom, is jouw doelgroep visueel ingesteld en/of heb jij bepaalde producten die op beeld beter uitkomen dan in woorden? Dan is de aanname ook dat jouw doelgroep vooral op Instagram en Pinterest zit en eventueel op Youtube indien het om bewegend beeldmateriaal gaat.

Zakelijk
Bestaat jouw doelgroep vooral uit ondernemers of managers, werkzoekenden, etc. Dan kan LinkedIn een interessant kanaal zijn. Veel mensen lopen tegen het feit aan dat LinkedIn als zakelijk en afstandelijk wordt gezien. Dat is echt aan het verschuiven, geloof mij. Laat jouw stem horen op LinkedIn en doe je vooral niet anders voor dan je bent. Richt je tot jouw doelgroep.

Oudere generatie
Ik wil niet iedereen over één kam scheren en dit is ook slechts een aanname van mij. Maar wanneer jouw doelgroep uit wat oudere mensen bestaat, dan is Facebook nog steeds een goed kanaal om hen te bereiken. Je ziet de verschuiving van de jongere doelgroep namelijk van Facebook naar Instagram. De oudere generatie blijft toch bij Facebook, net zoals ze vroeger bij Hyves bleven toen de jongeren naar Facebook gingen.

Nog meer mogelijkheden
Uiteraard zijn er nog veel meer mogelijkheden of combinaties. Dit zijn slechts voorbeelden van hoe jij erachter kan komen waar jouw doelgroep zit. Vind je het lastig? Neem dan eens contact op, dan sparren we er samen over. Ik heb een beperkt aantal plekken per maand, dus ik kan je niet beloven dat we morgen meteen in gesprek kunnen 😉

Stap 3: Waar word jij happy van?

Nu dacht je misschien dat het bij stap 3 al tijd zou zijn om te testen. Helaas… Je moet nog heel even wachten.

Het is namelijk ook belangrijk om te kijken waar jij happy van wordt. Bedenk welk social media kanaal jouw energie geeft. Dit mogen er ook meerdere zijn. Het gaat erom dat het jou geen moeite kost om content te plaatsen op deze kanalen.

Ik sprak laatst nog een ondernemer die zei: ‘iedereen zegt dat mijn klanten zich op Instagram bevinden. Maar ik snap er helemaal niks van en ik vind het niet eens leuk. Ik krijg er geen energie van en het kost mij alleen maar tijd’

Tegen haar ben ik heel eerlijk geweest. Zij wilde namelijk ook niemand aanhaken die zich ging ontfermen over Instagram. Toen heb ik aangegeven dat ze beter haar focus kan leggen op de social media kanalen waar ze wel happy van wordt.

Wanneer je namelijk tegen je zin in en met ontzettend veel moeite en energie, berichten gaat plaatsen op een social media kanaal. Dan voelen mensen dat toch op de één of andere manier aan. Nu wil ik niet zweverig klinken, maar het is gewoon zo. Zit jij niet goed in je energie, dan zal je bericht dat ook uitstralen.

Trek jij de conclusie dat je van geen één social media kanaal energie krijgt? Dat kan ook! Dan is het belangrijk dat je gaat kijken of jij er klaar voor bent om met iemand te gaan samenwerken. Iemand die voor jou het stukje ‘social media’ op zich neemt. Maak duidelijke afspraken of dit alleen het inplannen betreft of ook het reageren, het schrijven van de berichten, etc.

Stap 4: time for testing

Nu jij weet wie je doelgroep is, je aannames hebt gedaan over waar jouw doelgroep zit en je ook gekeken hebt naar waar jij zelf happy van wordt, is het tijd om te gaan beginnen en te testen.

Ik raad je echt aan om op voorhand een contentkalender te maken, zodat jij weet wat je moet schrijven en wanneer het geplaatst moet worden en op welk kanaal. Op die manier ga je gericht berichten plaatsen en kun je ook beter testen wat wel en wat niet werkt.

Uiteraard gaat deze testperiode niet over één dag ijs. Verwacht niet dat je binnen één week kan zeggen wat wel/niet werkt. Het is namelijk van veel factoren afhankelijk:

  • Het type berichten dat je plaatst (tekst en afbeelding)
  • Het tijdstip waarop je de berichten plaatst
  • De dag waarop je de berichten plaatst

Zorg er dus voor dat je de statistieken ook goed in de gaten blijft houden en noteert in een Excel-bestand, zodat je ze op een later moment kan vergelijken. Ik raad aan om echt eens een maand te gaan testen en vervolgens te kijken wat wel/niet heeft gewerkt.

Stap 5: optimaliseren

Wanneer jij de statistieken hebt bijgehouden van jouw social media kanalen en het aantal inschrijvingen (of verkopen) je hebt gehad via de desbetreffende social media kanalen, dan kun je gaan optimaliseren.

Kijk goed naar welke berichten wel of juist niet goed hebben gescoord. Maar kijk ook naar de dagen en de tijdstippen. Zit daar nog verschil in de resultaten die berichten hebben opgeleverd? Kortom, best veel om te analyseren. Maar wanneer je dit goed opzet of laat opzetten, dan kun jij het optimale resultaat uit social media halen.

 

AANMELDEN INSPIRATIEMAIL

ONTDEK VERDER

INSTAGRAM @marlou.minten